CONCERT: Mike Godoroja & Blue Spirit vor veni la Sinagoga din Bistriţa joi, 24 mai, ora 19:00. Preţul unui bilet: 15 RON. Pentru elevi, studenţi şi pensionari 10 RON | FARMACII DE GARDĂ: Joi, 24 mai - DIANA - str. C.R. Vivu nr. 12. Vineri 25 mai - ALEXIA - Str. Greuceanu nr. 7 | RADAR: Municipiul Bistriţa: 6:00 - 14:00, 14:00 - 22:00, 22:00 - 06:00 pe străzile: Calea Moldovei, Drumul de Centură, Strada Libertaţii, Bulevardul Republicii, Unirea, Viişoara | RADAR: Între 6.00 și 14.00, pe DN 17, la Prundu Bârgăului, Josenii Bârgăului, Bistriţa, Şieu-Măgheruş, Beclean, Ciceu-Mihăieşti şi pe DN 17 D între Năsăud, Salva şi Chiuza | RADAR: De la 14.00 la 22.00, pe DN 17, în Tiha Bârgăului, Josenii Bârgăului, Bistriţa, Şieu-Măgheruş, Şintereag, Beclean, Uriu şi pe DN 17 C, între Năsăud şi Salva | Cursul valutar BNR: 1 EURO = 4.4587 RON | 1 USD = 3.5272 RON | 1 GBP = 5.5429 RON | 1 CHF = 3.7133 RON | |

RECOMANDĂRI
Căutăm oameni excepţionali să facem împreună lucruri minunate!
Drum de 20 de miliarde, spart pentru canalizare
Creţu: Pe Merilor nu se face biserică baptistă ci bazin de înot!
2011: Apartament, vândut de primărie cu 4400 de lei
Trei străzi din centrul istoric, închise circulaţiei

  382 vizitatori online

CELE MAI CITITE STIRI
23.05.12 - TRAGEDIE: Codruț Sigartău nu mai este printre noi
18.05.12 - Crainimăt: Motociclist grav rănit după ce a zburat 15 metri peste o maşină
17.05.12 - VIDEO: Motociclist accidentat grav
22.05.12 - Luptele electorale într-o nouă fază: bătuta de pe Someş!
22.05.12 - POVEŞTILE DE LA ANDREI: Învăţământul primar de la CNAM
20.05.12 - Attila Marosi şi Violeta Griga au pregătit cel mai bun gulaş unguresc
23.05.12 - Strada Gheorghe Şincai: Bătaie cu sânge şi topoare
19.05.12 - Accident pe Calea Moldovei
17.05.12 - Mureşenii Bârgăului: Un bărbat de 34 de ani s-a spânzurat
21.05.12 - Nimigea: Violată când se întorcea de la o nuntă

REDACȚIA:
Tel: 0731-338215
Fax: 0363-814306
Email: redactia@bistriteanul.ro
Redactor Șef - Raluca Nechiti
PUBLICITATE
publicitate@bistriteanul.ro
Mobil: 0733-052215
JURIDIC
Redacția beneficiază de serviciile Cabinetului de avocatură ARIS CUPȘA, Bistrița, Baba Novac, nr 9, tel 0742-766078, fax 0263-210015


Noaptea de Sanziene la Maieru

23/06/2010 13:19:29 Cristina MILEA  
In aceasta noapte satenii din Maieru se pregatesc sa marcheze cea mai mare si spectaculoasa sarbatoare pagana a anului - Sanzienele, sarbatoarea Soarelui si a Dragostei. Sanzienele este dealtfel singura sarbatoare de acest fel admisa in calendarul crestin-ortodox.

In 24 iunie Biserica Ortodoxa face pomenirea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, sarbatoare cunoscuta in popor si cu denumirea de Dragaica sau Sanziene.

“Biserica Ortodoxa serbeaza de obicei ziua mortii sfintilor, ca ziua lor de nastere. Numai Maica Domnului si Sfantul Ioan Botezatorul fac exceptie de la aceasta regula; ei au privilegiul de a li se sarbatori atat zamislirea (23 septembrie, 9 decembrie) si nasterea (8 septembrie, 24 iunie), cat si alte evenimente din viata lor (ca Bunavestire, Aflarea capului Sfantului Ioan Botezatorul). Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul are un temei biblic, pentru ca evenimentul amintit este consemnat de Sfantul Evanghelist Luca cu amanunte in Evanghelia Sa. Nasterea aceasta a avut loc cu sase luni inainte de cea a Domnului lisus Hristos. Sarbatoarea apare atestata documentar in secolele IV-V, cand se fixeaza definitiv si data Craciunului. Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, la 24 iunie, se pare ca a fost instituita dupa unii cercetatori, spre a inlocui sarbatorile pagane, cu caracter agricol sau naturist, din epoca solstitiului de vara (22-23 iunie)” scrie site-ul www.crestinortodox.ro

In calendarul popular, ziua de 24 iunie este cunoscuta sub denumirea de Sanziene sau Dragaica. Sanzienele isi au originea intr-un stravechi cult solar. Ele erau considerate a fi niste femei frumoase, niste adevarate preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse prin padurile intunecate, neumblate de om.

Conform traditiei, Sanzienele plutesc in aer sau umbla pe pamant in noaptea de 23 spre 24 iunie, canta si danseaza, impart rod holdelor, umplu de fecunditate femeile casatorite, inmultesc animalele si pasarile, umplu de leac si miros florile si tamaduiesc bolile si suferintele oamenilor.

Spre deosebire de Rusalii, care sunt reprezentari fantastice aducatoare de rele, Sanzienele sunt zane bune. Dar ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe cei pacatosi cu "lantul Sanzienelor", pot starni din senin si vijelii, pot aduce grindina, lasand campul fara de rod si florile fara de leac.

In dimineata de Sanziene, inainte de rasaritul soarelui, stenii de pe Valea Somesului stang buchete de Sanziene pe care le impletesc in coronite si le arunca pe acoperisul caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand coronita, aluneca spre marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.

Si fetele stang flori de Sanziene pentru a le pune sub perna in aceasta noapte pentru a-si visa ursitul.

Sarbatoarea Sanzienelor care marcheaza mijlocul verii, este considerata a fi si momentul optim pentru culegerea plantelor de leac. Pentru alungarea spiritelor malefice se aprind focuri in care se arunca substante puternic mirositoare.

Dupa caderea intunericului, pe fiecare deal din Maieru se aduna copii, flacai si barbati „inarmati” cu faclii pe care le invart ca sa arda cat mai tare si sa sara scantei.

Dupa ce facliile au ars aproape in intregime, barbatii coboara pe malul raului, unde au voie sa vina si fete. Acolo se face un foc mare, peste care sare toata lumea.

In Maieru, pentru a avea parte de o casatorie fericita, tinerele perechi sar de trei ori peste foc. Tot aici se crede ca fata care va sari de noua ori peste foc isi va gasi ursitul pana la sfarsitul anului. Maierenii aprind si o roata mare care este rostogolita de pe un deal, ca simbol al soarelui care se scurge odata cu vara catre toamna.

Sursa: www.crestinortodox.ro

2729 vizualizari


Exact ce spuneam!
  (26/06/2010 13:31:50)
[ Cavalerul bizantin ]
Nu mai idolatrizati Biblia. Indrumatorul crestinului spre imparatia de sus e Cel care a coborat de-acolo. Iisus Cel Intrupat. Taina nasterii si a jerftei lui cuprinde cheia spre cer, nu cuvantul lui Dumnezeu! Daca era suficienta Biblia, ne-o trimetea Domnul prin email, nu mai era nevoie de rastignire. Biblia nu spune ca "atat de mult a iubit Dzeu lumea incat si-a trimis scrisorile pe pamant"...vezi In,3,16. Poti recita Biblia pe dinafara, fara Iisus...ramai pe dinafara!
cavalerul bizantin
  (25/06/2010 21:06:47)
[ crestin ]
Eu vreau sa raman la cuvantul lui Dumnezeu - indrumatorul nostru spre imparatia lui Dumnezeu. Cavalerule bizantin - drum bun pe drumul bizantului, sper te intalnesti pe acest drum cu Isus Hristos, asa cum s-a intalnit Saul pe drumul spre Damasc si sa experimentezi minunata traire impreuna cu Hristos - pe calea trasata de EL. Dumnezeu sa ne ajute la fiecare.
Si, de fapt, ce vreau eu??
  (25/06/2010 10:02:33)
[ Cavalerul bizantin ]
Iata ce vreau: sa va strecor in inima convingerea ca pe langa Scriptura mai e ceva. Ca Scriptura nu e totul. Si ca legile lui Dzeu se gasesc si in afara ei. Si ca nu litera Scripturii mantuieste, ci duhul ei. Stamosii nostri nu stiau scrie, nu stiau citi. Asta inseamna ca nu se puteau mantui? Apostolii (unii) erau analfabeti. Biblia nici nu aparuse pe vremea lor. Asta inseamna au ramas in afara? Iisus nu a scris un rand, nici nu a poruncit sa se scrie ceva. Voi confundati Biblia cu Dumnezeu.
A avut loc un fenomen de ,liberalizare a Bibliei>
  (25/06/2010 09:56:54)
[ Cavalerul bizantin ]
Oricine stie citi in romaneste si are o Biblie in mana, se crede mare cunoscator de Dumnezeu. Realitatea e alta. Sunt multe subtilitati care tin de stiintele conexe (arheologie biblica, istorie antica, studiul comparat al religiilor, elemente de lingvistica, etc.) fara de care citesti si ti se pare ca stii, dar de fapt, ti se pare. De aceea Scriptura se citeste, la noi, de la altar, cu lumanarea aprinsa in mana, si nu e transportata in straita, intre ceapa si slanina.
Cuvantul lui Dzeu nu e cazut din cer, ci descoperit unor oameni.
  (25/06/2010 09:52:34)
[ Cavalerul bizantin ]
Nu aveti dreptate. Cuvantul D-lui nu a cazut din cer, ci a fost descoperit unor oameni. Acestia, in conlucrare cu Duhul Sfant, au pus in vorbe omenesti mesajul de sus. De aceea e foarte important sa cunosti cine, cum, cand, de ce. Altfel devii un papagal care recita. Istoria unei opere literare (context, mijloace artistice, ermineutica, comparatie literara, etc.) sunt la fel de importante ca si textul in sine. Biblia nu e o treaba pentru oricine. Stiu ca suna socant. Dar asta e parerea mea.
cavalerul bizantin
  (25/06/2010 09:17:35)
[ crestin ]
Cuvantul lui Dumnezeu - lasat in Sf. S. mai ales in N.T. - este pe intelesul tuturor, asa ca nu are rost sa filozofam - ci sa-l cunoastem si sa-l traim asa cum scrie. Nu spune nimeni sa intelegem altceva - decat ceea ce scrie si este pe intelesul tuturor. Dumnezeu sa ne ajute !
Ca sa va lamuresc...
  (25/06/2010 01:04:17)
[ Cavalerul bizantin ]
Daca eu scriu o scrisoare, aceea e originalul. Daca cineva imi copiaza scrisoarea, el are o copie si eu pastrez originalul. Toate textele biblice cunoscute azi in lume sunt copii! Inclusiv textele 1Qlsa li 1Qlsb, descoperite la Qumran, si la care m-am prins ca ati facut aluzie. Si acelea, stimate domn, sunt tot niste copii. Si acum, concluzia: daca nu stapaniti lucruri elementare ale exegezei biblice, cum de puteti sa ne dati lectii de interpretare a Scripturii!?
Iar gresiti, domnule crestin!
  (25/06/2010 00:54:18)
[ Cavalerul bizantin ]
Sunteti in grava eroare. Nu exista originele ale scrierilor biblice, nici ale profetiei lui Isaia, nici macar a Apocalipsei lui Ioan, care e cea mai recenta. Cel mai vechi exemplar din Isaia e din sec. 3 i. H, devansand cu 1200 de ani textul masoretic, care era considerat cel mai vechi. Insa scrierea originala a lui Isaia nu a fost descoperita NICIODATA. Mai cititi.
oare?
  (24/06/2010 22:01:33)
[ crestin ]
Crezi ca m-am referit la Noul Testament? Nu! Eu m-am referit la Sf. Scripturi care erau la vremea aceea si in care se aflau multe proorociii despre Domnul Isus. Isaia il descrie pe Domnul Isus cu asa exactitate - incat unii sceptici nu au crezut ca a fost scrisa de Isaia pana a fost gasit originalul. Poti sa te documentezi citind - Faptele Apostolilor cap.17, vers. 10 - 14. Dumnezeu sa ne ajute sa intelegem Cuvantul din Sf. Scripturi si sa traim dupa lumina primita din el.
cavalerul bizantin
  (24/06/2010 20:16:40)
[ crestin ]
Te inseli amarnic - participa la o slujba intr-o biserica neoprotestanta in prima duminica din luna si convinge-te. Aceasta sarbatoare a bisericii este in amintirea mortii si invierii Domnului Isus Hristos. Nu trebuie sa asteptam sa vina ziua pusa in calendar pentru a sarbatori aceste evenimente. Daca se obisnuieste sa se tina si odata cu cei din tara in care sunt - este o sarbatoare in plus. Cei din Romania alaturi de majoritatea romanilor, cei din America - alaturi de americani, cei din Spania
Eu cred altceva!
  (24/06/2010 12:29:15)
[ Cavalerul bizantin ]
Faptul ca cei care se numesc pocaiti, desi critica Ortodoxia cu o placere maligna, tin sarbatorile randuite de sfintii Bisericii (Pastile, Craciunul) si respecta calendarul ortodox randuit, culmea, chiar de sfintii pe care se prefac ca nu-i recunoasc, dovedeste ca denominatiunile neoprotestante sunt in deruta ontologica si, instinctiv, se raporteaza la Biserica fundamentala a lui Hristos, Biserica Istorica (ortodoxa si romano-catolica).
Oare?
  (24/06/2010 12:24:29)
[ Cavalerul bizantin ]
Ma faceti sa zambesc. Apostolii Petru si Pavel au fost ei insisi autori ai Scripturii. Verificarile de care vorbiti se refereau la referintele vechi testamentare.Noul Testament nu fusese scris! Apocalipsa a fost scrisa <la sfarsitul domniei lui Domitian> (Irineu)Domitian a murit in anul 96 d.H. Prima Biblie s-a numit diatiki si a fost completata abia in sec. V. Am vazut-o cu ochii mei in Muntele Sinai. Daca Biblia apare, ca forma definitiva, abia in sec. V, cum te poate judeca D. doar dupa
Cavalerul bizantin
  (24/06/2010 12:18:00)
[ crestin ]
Ai dreptate cu privire la sarbatori - un crestin autentic sarbatoreste Nasterea Domnului Isus Hristos, Moartea si Invierea Sa in fiecare zi - viata lui este o sarbatoare continua ce o traieste impreuna cu Isus. Apoi, in fiecare luna la unii sau in fiecare saptamana la altii, se sarbatoreste Cina cea de Taina - sarbatoarea bisericii impreuna cu Isus Hristos. Faptul ca se sarbatoreste si la data cand este sarbatoare pentru natiunea in mijlocul careia locuieste, este o dovada de respect, iubire,...
Cavalerul bizantin
  (24/06/2010 11:55:41)
[ crestin ]
Apreciez ceea ce ai scris, dar trebuie sa cunoastem cuvantul lui Dumnezeu - scris pentru calauzirea noastra spre Dumnmezeu; ceea ce ne invata mai marii nostri in biserica trebuie sa fie in concordanta cu acesta. In Faptele Apostolilor cap.17, versetul 10 si 11 - iudeii din Berea, dupa ce i-au ascultat pe Pavel si Sila, cercetau scripturile ca sa vada daca ce li se spunea, este asa. De aceea avem la indemana Sf.S.- sa ne verificam credinta si trairea noastra. Dupa acest cuvant vom fi judecati.
ce legatura au cele 2 sarbatori?
  (24/06/2010 11:44:41)
[ crestin ]
N-ati inteles nimic - ma refeream la sarbatoarea nasterii lui Ioan Botezatorul suprapusa peste sarbatoarea de sanzaiene. Oricum, preotii si crestinii adevarati vor sarbatori in biserica, aducand lauda lui Dumnezeu iar cei ce sarbatoresc sanzaienele vor fi prin targuri si alte locuri de petrecere. Asa ne va gasi si ziua venirii Domnului Isus pe norii cerului - unii gata de a fi luati si altii gata de a se distra prin piete si targuri. Asa scrie in Sf.S. ca din doi, unul va fi luat si altul lasat.
Asa ca...
  (24/06/2010 08:46:19)
[ Cavalerul bizantin ]
...stimate crestine, inainte de a da lectii de virtuozitate istorica ortodocsilor din Maieru, invatati istoria Bisericii Universale, din care faceti parte, si o sa deveniti mai tolerant descoperind cat de mult datorati Ortodoxiei si pacatosilor ei pe care ii dispretuiti cu placere. Evitati sa criticati ceea ce nu intelegeti. Sa va dea Dumnezeu intelepciune si sa va stea coronita de sanziene multi ani pe casa!
Pocaitii asculta Ortodoxia cu mare deferenta!
  (24/06/2010 08:32:17)
[ Cavalerul bizantin ]
Data sarbatoririi Invierii Domnului a fost stabilita arbitrar de catre sinodul de la Niceea, in anul 325, convocat de imparatul Constantin. S-a stabilit atunci ca tot calendarul sa fie calculat de Episcopia din Alexandria Egiptului, unde stiinta astronomica era foarte avansata, care o comunica din timp celorlalte episcopii crestine. Noii crestini, carora le place sa loveasca Ortodoxia din orice pozitie de sut, uita sa le spuna propriilor credinciosi cat de obedienti sunt fata de Ortodoxie.
Crestine, iar iei pozitie?
  (24/06/2010 08:15:35)
[ Cavalerul bizantin ]
Noi sarbatorim Sanzienele pentru ca asa ne invata Biserica, stramosii si dragostea pentru pamantul asta. Dar voi, crestine, de ce sarbatoriti Nasterea Domnului odata cu noi si cand hotaraste Biserica Ortodoxa, ca doar e stiut faptul ca Hristos nu s-a nascut in 25 decembrie, cand sarbatoreau paganii salstitiul de iarna? De ce sarbatoriti Pastile cu ortodocsii, pe cand pocaitii de dincolo de ocean sarbatoresc Pastile odata cu catolicii? Cum e cu barna si paiul...aud?
sarbatoare crestina
  (24/06/2010 00:46:52)
[ crestin ]
Ziaristii isi fac serviciul lor - informandu-ne despre sarbatori si traditii. Eu m-am referit la Marea sarbatoare crestina - Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, despre care Domnul Isus a spus ca este cel mai mare dintre cei nascuti din femei, dar este umbrita de o sarbatoare pagana. Daca tin atat de mult la ea, de ce nu o pun in alta zi si astfel sa stie ca in 24 iunie este sarbatoarea crestina si sa o respecte ca atare. Faptul ca se comenteaza nu este rau deoarece ne indemnam la lucruri bune.
.....
  (23/06/2010 21:54:45)
[ lehamite ]
Apropo de comentariile de mai jos.....nu cred ca este datoria ziarelor sa indrume lumea spre biserici,cei care au credinta merg si fara sa citeasca on line ori fara sa fie chemati de preoti,o fac ptr ca asa simt,mergi la biserica ptr tine si nu ptr ca-ti spne cutarica ori cutarica.Iar Dragaica este o sarbatoare straveche si este foarte frumos ca nu este lasata uitari.Ori preferati Valentine Day??Va este rusine de traditie??
pt.crestin
  (23/06/2010 21:20:37)
[ dan ]
an sfarsit citesc un comentariu de nota 10 felicitari /crestinule/putin oameni sa gandeasca ca dumneavoastra .referitor la preoti .ei habar nau an ce vremuri traim .eu sant ortodox dar va spun drept nu se explica nimica sa trezeasca poporul dinpotriva al las sa doarma an continuare pacat
sanzaiene = sarbatoare pagana
  (23/06/2010 14:24:15)
[ crestin ]
Crestinilor din Maieru si alte localiatati - daca este sarbatoarea Nasterii lui Ioan Botezatorul, de ce sarbatoriti sanzaienele sau dragaica? care este o sarbatoare pagana? chiar nu va intereseaza viata de credinta? Preotii cum le permit sa faca acest lucru? Sarbatoriti pe Ioan Botezatorul - in biserica, aducand laude lui Dumnezeu pentru tot ceea ce ne-a dat in vederea mantuirii noastre. Poporul evreu, conform legilor lui Dumnezeu, cand era sarbatoare se adunau sa-i aduca inchinare lui Dumnezeu.


CAUTARE
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



aparate foto digitale

Certificat Web Certificat Web Director web
Reproducerea totală sau parțială a materialelor este permisă numai cu acordul expres al SC AGENȚIA 215 SRL.
© Copyright 2008 - 2012 Bistrițeanul.ro