Redactia beneficiaza de serviciile Cabinetului de avocatura ARIS CUPSA, Bistrita, Baba Novac, nr 9, tel 0742-766078, fax 0263-210015
EDITORIAL: Crucea de la Tihuta, Mitropolia, CJ-ul si banii
de Claudia ANDRON Bistriteanul.ro
11/07/2010 18:33:39
"Inainte, oamenii aveau crucea de lemn si inima de aur. Acum, au cruce de aur si inima de lemn". Sunt cuvintele unui batran sihastru de la Cristianu Mare, pe care l-am auzind vorbind in urma cu multi ani la TVR. Astazi, mi-au revenit in minte.
Avem o cruce de fier imensa, foarte frumoasa, pe Tihuta. Dar cred ca inimile unora sunt de fier, daca cu acest simbol in fata au umflat devizul de constructie.
Desi ar fi putut fi un simbol foarte drag bistritenilor inca de la inceput, Crucea de la Tihuta a fost foarte contestata inca din faza de proiect si asta din cauza costurilor exagerate pe care le-a presupus. Din informatiile mele, ideea ridicarii acestui monument ii apartine defapt mitropolitului Bartolomeu Anania, si nu Consiliului Judetean, asa cum s-ar crede.
Doar ca, Inalt Preasfintitul nu a stiut cat va costa, fiind o surpriza si pentru el pretul lucrarii. Asa s-ar putea explica faptul ca in momentul in care subiectul crucii de la Tihuta a devenit unul foarte fierbinte in sedintele de Consiliu Judetean de anul trecut, IPS Bartolomeu Anania a trimis o scrisoare in care arata ca acest proiect este sustinut de Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, ridicarea monumentului fiind “nu doar un efort financiar, ci si o datorie de constiinta a noastra, a tuturor".
Nu contest monumentul in sine, iar cei care s-au gandit sa faca devizul lucrarii au mizat pe acest lucru. Cine, ce crestin ar avea curajul sa conteste o cruce?! Niciunul. Atunci, sa facem un deviz frumos, cu multe zerouri... Pentru un crestin, o cruce, fie ea de lemn, mica sau mare, luminata sau neluminata, are aceeasi semnificatie. Nimeni, niciun crestin cred ca nu contesta crucea in sine, monumentul, ci pretul exagerat si oportunitatea lucrarii.
6 miliarde de lei vechi a costat doar postamentul pe doua nivele, de beton. Am fost acolo, l-am vazut. Intr-adevar, este o lucrare mare. Inclin sa cred insa ca devizul a fost umflat, cat timp cu aceiasi bani, poate mai putini, la Bistrita, unii dezvoltatori imobiliari ridica un bloc cu 12 apartamente. Si unde mai pui ca 6 miliarde a costat doar postamentul de beton. Alte 7 miliarde a costat scheletul metalic si instalatia electrica. Cam scump!
Nu mai insist pe oportunitatea lucrarii. Daca tot era asa de scumpa, mai bine se amana pentru vremuri mai bune si cu banii aia se facea altceva, mai de folos pe timp de criza. De exemplu niste locuinte sociale pentru cei care n-au unde sta.
Totusi, ma doare ca s-a ajuns la umflatul devizului de lucrari cu crucea in fata...
IMI PARE RAU CA M/AM NACUT IN TARA ASTA DE DOI LEI UNDE SE FURA SI DIN SEMNUL CRUCII
crucea lui cretzu.....ferestene doamne de cretu ca de restu ne ferim noi
(29/07/2010 21:21:43)
[ cristina ]
cruce si afacerile ...puteu sa manevreze bani alcumva nu sa se foloseasca de sf cruce cu ce iii o incalzit nui crede nimeni si-au umplut buzunarele..rusine
forte multi bani......
(29/07/2010 21:16:22)
[ anca m ]
forte multi bani ,ma intreb cu bani aia se pute face o biserica si sunt intrebarile multora dintre noi..de ce asa mult .cu acei bani puteu face o biserica sau alt ceva sa ajute mult romini fara servici..aici sau facut afaceri ....of of dor traim in rominia
si crucea lui cretzu
(29/07/2010 16:57:39)
[ dani ]
ma intreb, crucea lui crezu in centru, a costa 10 miliarde, si e doar o bucatica de metal si vreo 200 de metri adincime de beton, nu se puteau face pt copii somerilor cadou carti,caiete creioane?
Tihutza...lend of choice!!!!
(26/07/2010 11:27:45)
[ gabi ]
fara crucia aia pica cerul pe noi acum ca am ridicat monumentul ne-am spovedit neamul suntem mai puri mai milostivi mai fara de pacat!!! un camin de batrani sau rebilitarea unei scoli care sta sa cada....un fleac asta era proirotatea nr1!!!! munlumim domnilor conducatori,acum ca ati ridicat crucia(la pret de zgarienori) ma simt implinit si purificat!!! bravo consiliului judetean :))
Monumentul fariseilor
(23/07/2010 05:55:41)
[ Liviu ]
Nu v? aduna?i comori pe p?mânt, unde molia ?i rugina le stric? ?i unde furii le sap? ?i le fur?.
(Ev. Matei VI,19)
Rugina o sa manance si gramada asta de fier pana la urma.
Zice Hristos „Vinde toate câte ai ?i împarte la s?raci ?i vei avea comoar? în ceruri” (Ev. Luca XVIII, 22).
Cati saraci puteau fi ajutati din banii astia?
crucea si afacerile
(20/07/2010 12:18:40)
[ vassy ]
aveti dreptate doamna andron,crucea este semnul lui Fiului Omului,altarul de jertfa a Mantuitorului,arma de lupta impotriva diavolilor,emblema crestinismului.este trist,aveti dreptate,ca se folosesc de cruce pentru a-si spori averile ,este o necinstire a credintei sfinte,Dumnezeu nu v-a lasa nepedepsiti pe cei care se folosesc de lucrurile sfinte pentru a-si umple buzunarele.sa furi la umbra crucii,,sa folosesti crucea ca si paravan pentru hotie.este pacat strigator la cer care isi cere pedeapsa
felicitari doamna andron
(19/07/2010 12:54:52)
[ vasy tommy ]
bistriteanul a redevenit ziarul care lupta impotriva nesimtirii si a hotiei.are curaj,obiectivitate.curios faptul ca in timp ce crucea se ridica si la resedinta din ragla se lucra cu zor.este doar o constatare,si nicidecum o rea insinuare.inca ne mai putem exprima liber.presa are datoria morala de a trage semnale de alarma impotriva hotiei si nesimtirii.suntem alaturi de voi.
aloo, comentatorul
(16/07/2010 23:22:19)
[ DANI ]
pai mai neata, ia gindestet ca la stauia lui cretzu, 1 miliard a fost s...la si 9 miliarde betonul. fa comparatie intre cele doua si vezi unde sa umflat devizu mai mult. de statuia lui cretzu nu zici nimic?
ba nu, d-le cadru
(15/07/2010 00:38:19)
[ @orange ]
Am studiat si stiu ce spun. Mai mult, am avut ocazia sa observ "pe viu" manifestarile unor hipertiroidieni. Chiar am dicutat cu unii din ei. O parte erau informati asupra simptomelor bolii si aveau capacitatea de a recunoaste relativ obiectiv ca au momente cand o iau razna. Alta parte nu. Oricum eu nu ma refeream la ATI, ci la o cu totul alta persoana.Pe de alta parte, desi boala nu-i contagioasa, pare ca totusi se transmite, mai ales la o anume parte din clasa politica.
comentarii sterse
(14/07/2010 13:50:34)
[ n.n. ]
Trei (3) comentarii sterse!
Pt cei e s-au semnat cu G.I.A. si @ orange
(14/07/2010 11:52:13)
[ Cadru medical ]
Domnule aici n-ai nimerit-o .Toti cei cu hipertiroidism sunt slabi si uscati,ca Basescu ori dl. Ioan Oltean.A.T.I. e gras,supraponderal,asa c-ai gresit diagnosticul. Mai studiaza si-apoi arunca-te pe blog la comentarii.
...
(14/07/2010 01:45:34)
[ @orange ]
In acest paragraf 4 simptomele bolii sunt descrise in felul urmator: "...Bolnavul este intr-o continua stare de agitatie, cu toata starea de oboseala. Este anxios, emotiv si hipersensibil. Starile depresive, tulburarile schizoide sau paranoide sunt frecvent remarcate." Interesant, nu? Parca stim pe unii, care mereu sunt in scandal, ba cu mogulii, ba cu presa, ba cu comunistii, cu bugetarii, cu pensionarii, cu poporul roman, cu Constitutia, cu toata lumea. Se fie oare vreo legatura? Nu
Crezi?
(14/07/2010 01:27:37)
[ @G.I.A. ]
Eu nu cred. Eu sunt convins ca nu se distreaza deloc. Dimpotriva, daca este contrazis, mai ales pe chestii de partid, ochii incep sa-i iasa din orbite, are privirea fixa, face spume la gura, cade jos si lesina. Cand isi mai revine incepe sa bata spasmodic pe tastatura despre diavoli, animale, vampiri, cruci, texte din Biblie si slogane portocalii preluate dinainte de anul 1990. Apropo, cica T.B. sufera cu tiroida. Intrati pe www.netmedic.ro/boli-endocrine/hipertiroidismul si cititi paragraful 4
Doamne, pazeste-ne!
(13/07/2010 22:22:06)
[ florodna ]
La cat de bine au condus tara guvernantii, adevarul e ca numai cruce-ti poti face! Ma sperii de prostia lor si zic totusi Doamne pazeste-ne si de alti conducatori mai paraleli ca s-ar putea sa ne integram in Africa maine poimaine! Nu suntem departe!
au trecut cateva zile
(13/07/2010 21:57:38)
[ bbb ]
si to ma enervez, stiu, ca nu pot sa schimb nimic. Vin la fantanele fiecare an, la casa unde nu am curent si apa, si nu am nevoie. Liniste si pace, chiar si la biserica am fost nu odata. De multi ani urcam pe deal unde e biserica. Dar acum??
Cineva care vrea, de ce nu merge la biserica, pentru ce crucea asta???
Tare-i mai haraie elefantul de Andron pe catelusii opozitiei.....
(13/07/2010 17:55:38)
[ Grama Iovu Aurel ]
De pe tusa savurez cum ii haraie elefantul de Andron pe care-l cunosc de vreo 30 de ani,pe catelusii nervosi dar lipsiti de cultura generala necesara pt a-l combate pertinent a opozitiei.Androane, tu cum nu esti microbist de fotbal iar la vanatoare ai renuntat cred ca te distrezi de minune haraind catelusii de tip tekel,pechinez ori pincher si schnautzer pitic ai tsd-ului.In polemica politica esti un fel de Piedone care bate la trepadusi de le sar fulgii. Felicitari.Mai cresti caini de rasa???
oricum e mai faina decat falusul primarului de bistrita
(13/07/2010 11:45:45)
[ anda ]
Primarul de Bistrita a cheltuit o groaza de bani si a plantat in centrul orasului un ”falus” dedicat eroilor. L-a dat de-o parte pe Petru Rares si a creat o hidosenie pe banii nostrii. Oare in cazul asta, la Bistrita nu se puteau rezolva cu banii astia cateva probleme ale celor nevoiasi? Unde mai pui ca pe eroii nostrii i cheama Gusti, beni si mai stiu eu ce nume africane si sud-americane. Ridicol!!!!
Hexplicatie :O)
(12/07/2010 22:25:00)
[ ko ]
Doua comentarii sterse / pentru intalnirea scriitoriceasca de la casa de cultura si pentru primul articol despre lumina de la cruce. Interesant e ca altele / mult mai violente in limbaj ori stupide de-a dreptul / sunt lasate libere. Simt o oarecare rezonanta, a autorilor atacati cu comentarii, vis-a-vis de parerile apicultorului; asta ar mai limpezi nedumerirea mea - cine stie ? :O). Despre bondarul-trantor in episodul urmator.
"Thanks" again, Claudia Andron
(12/07/2010 22:16:44)
[ ko ]
Crucea la Tihuta si catedrala in Bucuresti. Lasati-l pe apicultor / face echipa buna cu cei de la (...). Dar isi imprastie puricii si pe-aici.E si el un fel de om - Colfeala Imparat. Asta e ocupatia celor ajunsi directori prin cine stie ce invarteli pcr-iste - zumzait pe net / semidoctisme-n tramvai / studii fara valoare / cand se da balena-n borcan baga si el un pseudonim :O)
hmz
(12/07/2010 18:46:22)
[ balalau ]
mult mult , prea mult ... cu banii aia ridicau o biserica acolo in varf nu o cruce
crucea de a tihuta............
(12/07/2010 15:39:55)
[ alexandra ]
Este sfant acest simbol al tuturor ortodocsilor,este frumasa realizarea,felicitari tuturor celor care au avut acest gand ,dar intradevar sunt prea multi banii cheltuiti.Sa ma ierte d zeu dar tot in acea localitate multi copiii isi fac temele la lumina lampii de petrol,drumurile nu mai este rost sa vorbim cum sunt.Incercati d lor de la CJ sa rezolvati si aceste maruntisuri pt dumneavoastra.Oricum cu acea cruce ne vom mandri toti locuitorii judetului.
crucea!
(12/07/2010 15:20:59)
[ status quo ]
Sunt total de acord cu introducerea!...De ce a fost nevoie de aceasta cruce? Cine nu a putut dormi din lipsa acestei cruci? Ii tine cuiva de frig sau de foame aceasta cruce? M-as indoi...
rectific: finantare de la minister
(12/07/2010 11:07:18)
[ iulian ]
in rest ramane cum am stabilit, banii aia sunt tot dintr-un proiect.
arcaa nu fii cu barca
(12/07/2010 11:01:19)
[ iulian ]
Am citit articolul cu parcul de 10 miliarde. daaa cifrele sunt adevarate numai ca contributia primariei e de 3 miliarde. Restul sunt finantare din fonduri europene. Crucea o fi avand si ea cofinantare din partea cuiva, chiar a bisericii? Sau BO are numai mana de luat nu si de dat?
nu mai fiti ridicoli
(12/07/2010 10:49:29)
[ arcaa ]
E scump? dar sa amenajezi o parcare in spate la casa alba cu 10 miliarde si sa sustii ca o transformi in parc, nu e mult? 10 miliarde pentru ce? Cativa pomisori care oricum vor tine umbra peste 15-20 de ani si cateva banci? de ce nu s-au bagat banii astia in reamenajarea parcului municipal. ala este parc nu gluma lui cretu de la casa alba. Claudia andron, asta nu e scump? daca e facut in curtea blocului, la bistrita, de un primar idiot, nu e scump nu?
Vin din tara lui dracula / am idei dar bani am .... nula
(12/07/2010 10:39:19)
[ Dracula ]
Sper sa vina o tornada si sa o culce la pamant. Asta nu e credinta in Dumnezeu, asta e bataie de joc...
dle Andron - bine zici
(12/07/2010 10:25:50)
[ farcas e. ]
Oameni buni si rai, crucea asta atat de contestata de voi, atat de apreciata de altii si atat de nebagata in seama de cei mai multi se dovedeste a atrage atentia. Astazi a voastra maine a cat mai multor persoane. Este crucea manastirii din tihuta, este Crucea judetului, este Crucea Carpatiilor Rasariteni, este crucea noastra la urma urmei. Nu blamati simbolul ortodoxismului ca e pacat. Si nu va mai plangeti de banii cheltuiti ca oricum nu intrau in buzunarele voastre sau a celor nevoiasi.
De ce
(12/07/2010 10:21:02)
[ bbb ]
Sa-mi spuna cineva, de ce o asemenea cruce supradimensionata??? Pentru cine? in mijlocul naturii?? La Fantanele? O exagerare, grandomanie in stil romanesc, imi pare rau, dar asta e parerea mea. De ce nu o cruce din lemn, normala??
de acord cu costiniu
(12/07/2010 09:23:42)
[ de acord cu costiniu ]
Inimi de lemn... asta suntem cu totii... Ne ridicam monumente pe bani grei si in realitate suntem "vai de crucea noastra!!!". Cei cu articolul se inseala spunand ca nu contestam. Ba contestam!!! Doar niste minti bolnave pot accepta o cruce de 13 miliarde !!! 90% din cei carora ne-ati folosit banii contestam... Dar, doar asa ca sa ne sporim amaraciunea, ca nu ne putem pune cu HOTII !!!
hotii si crucea
(12/07/2010 08:20:12)
[ costiniu ]
O tona din orice, pute ! spune o lege a lui Murphi si este perfect adevarat.
Aici nu-i vorba de credinta, daca o avem si cum ne-o nanifestam. Altfel , facem o cruce pana in cer , ca turbul Babel, si ne mantuim.Credem noi ca credinta este proportionala cu marimea crucii sau cu semnele exterioare de respect ? Fals. Dar avem noi romanii prostia aia de a face lucruri MARI fizic si uneori mici la caracter. Ne puteam dovedi credinta - daca o avem - si cu cheltuieli mai mici, dirijate in alte directii
??? :))
(12/07/2010 03:13:16)
[ Alex. K ]
Stimate Papiuc! Da ma intereseaza acum si pe mine, un furat de diavolul din calculator, oare pe tine cine te-a furat??? Tu ce calculator ai,sfintit? De cine?? Te indoiesti de noi? Pai ne indoim si noi de astia ca tine si Traian... oare cind o sa deschideti ochii ceva, sa vedeti ce se intimpla in afara "zidurilor" voastre astea sfinte... !?
Re: Molusca Papiuc
(12/07/2010 01:06:09)
[ Kakamaka ]
Bai Papiuc! De ce vorbesti tu in numele lu` Jules Andron? Lasa-l dom`le sa mai traga o raita pi la Paris ca sa ne mai zica despre Effel si din alt unghi de vedere! Cine stie ce mai sta scris pe profilele alea? Nu-l supra aprecia peste masura, deoarece nu-l mai cauta nimeni apoi! Shapo` daca el are placere sa ne destinda, care-i treaba ta? Aaaa, ca o devenit el neserios numa` amu ai stiut? Lasa-l asa cum ii ! ...ca-i bun si ashe! Ramai tu serios ca ajunge, nu ne mai trebe si pe altzii !
teribil de amuzant
(12/07/2010 01:02:19)
[ Aram H. ]
sunt pe-aici niste pedelaci, mereu aceiasi,care justifica (pana la greata) din punct de vedere religios necesitatea si oportunitatea inaltarii unei cruci de 300 mii euro. Cica tre` sa-l exorcizam pe Dracula.De ce fac domnii respectivi treaba asta? Pentru ca din punct de vedere politic si financiar este o decizie proasta si chiar dubioasa. Nea Traiane,mai bine spune-o pe aia cu targul de animale si piata taraneasca. Aia imi place mult de tot. Mai zi-ne! Lasa Effelu, ca te-ncurci in ortografie!
Suntem multi....
(12/07/2010 00:37:24)
[ Dracula ]
si suntem 4 persoane diferite, sau e prea greu de crezut ca sunt atatia cu pareri diferite de a domniilor voastre. e democratie dmnilor si lumea s-a mai destupat la minte....
Nu puteti voi sa cenzurati cat putem noi sa scriem
(12/07/2010 00:31:45)
[ Dracula, Adina, Kaka ]
auzi dom`le, nu ne fa pe noi avortoni....macar noi stim sa scriem corect romaneste. si sa folosim computerul asa cum dumneata nu o sa stii niciodata. ne-a invatat ceausescu si dupa aia iliescu. pe cei asa ca dumneata nu v-au invatat decat sa furati si sa fiti si ipocriti dupa aia si sa aratati cu degetul.
Androane,nu-ti mai pierde vremea,ca pe jarcaletii care-ti contesta parerile,nu-i poti tu intoarce ..
(11/07/2010 23:34:49)
[ Papiuc Petru Radu ]
Mai Androane, te stiu om serios.Nu-ti mai pierde vremea cu avortoni din astia informatici care se iscalesc cu pseudonime ca Dracula, Adina, Kakamaka, Malin si altii.Astia-s furati intru totul de diavol prin calculatorul in fata caruia au crescut si care i-a indobitocit. Crezi tu ca-i mai poti readuce pe astia la dreapta credinta??? Eu ma indoiesc.Astia banuiesc ca-s TSD-isti liber cugetatori formati de PSD dupa chipu si asemanarea lui Iliescu.Lasa-i in pacatul lor mai Androane. Cainii latra.
Pentru pseudonimul Malin
(11/07/2010 23:13:32)
[ Andron Traian Ioan ]
Fii dumneata sigur ca eu sunt credincios si pe banii mei atat cat imi permite punga,dar nu fac parada din asta.Si-apoi daca "am trompeta" cum zici Dumneata,o am intru numele Domnului,si pentru o fapta placuta Domnului.Ce stii dumneata despre semnificatia religioasa a jertfei pe cruce a domnului Iisus???Sau poate ca dumneata esti neoprotestant si-ai alte opinii din acest punct de vedere.Eu ti le respect, dar poate ca ar fi dupa morala ecumenica crestina sa le respecti si dumneata pe ale
da
(11/07/2010 22:01:36)
[ Malin ]
Ce trompeta aveti domnu Traian. Eu zic sa va faceti acasa cate cruci vreti, pe banii dumneavoastra, nu pe ai mei. Pentru un procent din populatie crucea aia nu reprezinta nimic, si nu ma refer neaparat la alte religii, insa cu totii o platim. Fii credincios pe banii tai Traiane!
Pentru Pseudonimul Kakamaka
(11/07/2010 20:26:18)
[ Andron Traian Ioan ]
De-o fi fost crucea ridicata de vampiri ori de oameni sfinti,nu cred ca sunt eu -(si poate nici dumneata)-competent sa apreciem. Sa nu uitam ca si Maria Magdalena a fost iertata de Domnul Iisus,iar Sfantul Stefan al ungurilor e totusi a fost sanctificat desi pt. a-i increstina a fost nevoie sa omoare multe mii de unguri.Si Stefan cel Mare a fost sanctificat desi avea cateva zeci de copii din flori. De prin lume am cules si eu ce-am putut desi mai uit uneori numele corect al personalitatilor.
Calatoriile lu` Jules Andron !
(11/07/2010 19:57:04)
[ Kakamaka ]
Lasa bai sa stie lumea ca avem si noi o cruce la dracula! ...ca de singe si vampiri stiu amu` toti. Aaaa, sau problema e ca e ridicata de vampiri..., pe cand ar fi trebuit sa fie ridicata de oameni sfinti, nu-i asa? Mda, aici ai dreptate! Important i ca e o cruce, apo` cat o costat si cine-o pus-o, asta-i trecator, vezi de treaba! Da` sa stii Androane ca comparatia cu Parisu` si cu Effelu` i cam nelalocul ei. Pari tu a om umblat prin lume, da` nu ai cules tocmai ce-o trebuit !
abc cultural
(11/07/2010 19:51:53)
[ cititor ]
Gustave nu Auguste vedeti link-ul www.tour-eiffel.fr
Pt. cititor
(11/07/2010 19:41:10)
[ Andron Traian Ioan ]
Da aveti dreptate,numele corect a fost Auguste Eiffel.Imi cer scuze de la cititori pt. gresala.
abc cultural
(11/07/2010 19:29:32)
[ cititor ]
Eiffel, domnule Andron..daca tot ati mentionat cultura generala
alta hotie...
(11/07/2010 19:25:51)
[ dezy ]
Despre proiectul cu informatizarea primariilor din judet in care s-au cheltuit mai mult de 1 milion de euro nu se mai stie decat ca in fiecare primarie s-a ,, aruncat" cate un calculator in valoare de cel mult 400 euro. Termenul de finalizare - august 2010.
sa ne reamintim de istoria turnului Effel
(11/07/2010 19:08:57)
[ Andron Traian Ioan ]
Si turnul Effel,a fost foarte foarte contestat la inaugurarea lui,desi avea sa devina intimp simbolul Parisului.Am ajuns si eu odata in viata pana acolo si-am fost placut impresionat sa vad ca profilele metalice din care-i construit poarta pe ele marca uzinelor Resita din Romania.In rest, cei care semneaza cu tot felul de pseudonime atacand fie aceea cruce fie pe mine ca persoana sa nu uite ca glasul magarilor nu se aude la ceruri.Daca sunt atat de porniti impotriva mea,inseamna ca contez si eu.
EXPERTIZA
(11/07/2010 18:50:44)
[ Beni ]
Intr-o tara a demagogiei toti jurnalistii se cred experti in constructii . Ei au expertiza sa se pronunte cu exactitate despre umflarea sau neumflarea unui deviz.
STIRILE DE AZI
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul expres al SC AGENTIA 215 SRL.