FURIE. Examenele naţionale, privite din interior. Erori umane, subevaluări, supraevaluări. Malpraxis…

FURIE. Examenele naţionale, privite din interior. Erori umane, subevaluări, supraevaluări. Malpraxis…

Au trecut, cu chiu, cu vai, examenele naţionale: Ne-am ocupat de clasamente şi de topuri ale celor mai bune licee. Am arătat cu degetul spre cele mai slabe şcoli din judeţ. Dar nu ne-am întrebat cum se vede problema din interior… Cum stă treaba cu cei care îi evaluează pe elevi…?

Vă prezentăm, mai jos, un punct de vedere pertinent şi lucid. Aparţine profesoarei Monica Halaszi. Ar fi bine să luăm aminte, dacă ne dorim ca lucrurile să se schimbe în bine…

Știți cum e să te întrebe un elev: „Doamna profesoară, ce ziceți, să fac contestație? Cred că am fost subevaluat…”? Știți cât de neputincioasă mă simt neoferindu-i un răspuns? Neasumându-mi, de fapt, vreun răspuns?

Știți ce furie simți când vezi că toate notele elevilor tăi, care și-au asumat depunerea contestației, au crescut? Când 7,50 devine 9,80, când 6,80 devine 9, când 8,60 devine 10 și am zeci de astfel de exemple adunate în timp… Furie fiindcă nu au obținut nota asta încă de la început. Furie pentru că, poate, și alți elevi, care nu au avut curajul să depună contestație, au fost subevaluați. Furie… Împotriva cui?

Erori umane… Malpraxis…

An de an este aceeași poveste. Erori umane, se spune. Subevaluări (elevi notați cu 4,70, deci picați, care după contestație obțin 5,80 sau 9), supraevaluări. E de fapt malpraxis. E ca atunci când mergi la medic și-ți greșește diagnosticul. Și te dai de ceasul morții și apoi te duci la alt medic care îți spune să te liniștești că nu e nimic grav.

Dacă te duci. Dacă nu, duci cu tine greutatea bolii și te îndopi cu medicamente care nu numai că nu îți fac bine, dar îți produc o altă boală, una reală.

Știți ce frustrare simte un elev care s-a pregătit pentru un examen și cineva, din județul său sau din altul, îl evaluează greșit? Știți câte întrebări își pune? Sper să nu cunoașteți niciodată această stare. Nici voi, nici copilul sau copiii voștri.

Mi-e frică să-i dau 10. Mai bine 9,95...”

„Nu îmi place cum a scris, nu-i dau puncte.”
„Nu sunt de acord cu argumentul ăsta. Nu-l punctez.”
„De ce a adus în discuție experiența personală? Ce dacă scrie în cerință asta? Mie să-mi dea exemple din opere literare, nu din experiența lui. Și serios, ce experiență au elevii la 19 ani?”
„N-are decât să scrie ăștia în barem ce vor, eu punctez cum cred eu.”
„Mie să-mi scrie tot, nu doar să dezvolte reperele…”
„Auzi, cică are opinie despre personaj… Cum adică are opinie? Cine se cred elevii ăstia? Critici literari?”
„Eu nu le predau așa, deci nu punctez.”
„Ce dacă nu a respectat structura? E clar, are cultură… Îi dau punctajul maxim.”
„Am dat mai mult, e drept, că m-a impresionat lucrarea… Scrie așa frumos…”
„Mi-e frică să-i dau 10. Mai bine 9,95.”

Replicile de mai sus nu sunt ficțiune. Am reprodus din memorie ce am auzit de-a lungul timpului în calitate de evaluator. Și mai e una care e regina replicilor. „Ce dacă nu merită? Corectăm în favoarea elevului.”

De regulă, este argumentul supraevaluării. A corecta în favoarea elevului nu înseamnă de fapt să închizi ochii la erori, ci să iei în considerare orice altă formulare decât cea dată ca exemplu în barem.

A corecta în favoarea elevului înseamnă să respecți precizarea din barem: „Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.”

A aplica „ad litteram” principiul corectării în favoarea elevului înseamnă a favoriza mediocritatea („îi dau punctaj maxim, lasă, bine că a scris…”) și a-i dezavantaja pe elevii buni („nu pot să-i dau 10, putea să mai dea un citat, ceva…”).

Arborele problemei…?

Ați auzit de „arborele problemei”? Este un instrument util în identificarea problemelor și a cauzelor apariției lor. E un instrument care, aplicat pe problema evaluării defectuoase la examenele naționale, ar releva cauzele, iar una dintre ele ar fi, cu siguranță, resursa umană.

Cred că nu orice profesor ar trebui trimis în centrul de evaluare. Nu orice profesor are competențe de evaluator la examenele naționale, dar nu neg că își poate dezvolta, în timp, aceste competențe.

Nu trimiți ca evaluator un tânăr aflat în primul an de predare, fără să-l formezi. Nu faci carne de tun din oamenii pe care nu i-ai format în domeniul evaluării, mizând pe formarea lor inițială.

Pe când un program serios de formare a evaluatorilor ?

Știți de când nu au mai fost organizate cursuri SERIOASE care să formeze competențele necesare unui evaluator? Din perioada 2006-2008, atunci când CNEE a derulat un program numit DeCeE („Dezvoltarea competențelor de evaluare a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar”¬).

E vorba de peste zece ani. Mulți profesori formați atunci s-au pensionat sau au ieșit din sistem, mulți au intrat. E nevoie acută de un astfel de program de formare. E vital.

Un program făcut pe bune, în care calificativul obținut de participanți să conteze.

Nu putem acuza profesorii că nu evaluează așa cum trebuie, dacă nu facem ceva pentru ei. Dacă nu vor înțelege cum funcționează evaluarea standardizată. Dacă nu vor înțelege că, atunci când îmbracă haina evaluatorului, trebuie să aplice baremul. Fie că le place, fie că nu. Nu sancționarea lor este soluția.

Furie…

Ce ai făcut pentru ei, ce le-ai oferit, ca să ceri calitate? Bani? Formează-i și cere-le calitate. Investește în ei și cere-le calitate. Și da, dă-le și bani, e firesc…
*
Cred că avem nevoie de un corp de experți în evaluare, cred în profesionalizarea calității de evaluator la examenele naționale. Mulți dintre colegii mei pot face parte deja din acest corp al evaluatorilor.
*
Pe cine sunt furioasă? Pe mine și pe noi toți. Fiindcă tăcem.

 

Foto – Arhivă

Crăciunul de altădată, într-un spectacol de excepţie, în 10 decembrie! decembrie 7, 2019 - Cuverturi tradiţionale, coşuri cu mere, nuci sau colaci – felinare şi spectaculoase costume populare – ne vor ajuta să retrăim Crăciunul de altădată: într-un spectacol extraordinar, marţi, 10 decembrie, la Centrul cultural Dacia. Cine sunt protagoniştii:
FOTO/VIDEO: Diamantul nostru. Încă neşlefuit cum se cuvine… Unde vă puteţi trata natural depresiile decembrie 7, 2019 - De ani de zile se discută despre această problemă, fără să se facă prea multe lucruri concrete, în această direcţie. „Este diamantul nostru.” Este locul în care s-ar putea trata natural depresiile sau bolile psihice. Celebrăm azi şi mâine la Bistriţa primii 20 de ani de învăţământ geografic universitar în oraş.
Ciobanul înjunghiat de colegul de stână a fost operat. Acesta a fost tăiat cu briceagul inclusiv pe față decembrie 7, 2019 - Doi ciobani de la o stână din Matei au ajuns aseară la spital, după ce au început să își care pumni. Unul s-a folosit la un moment dat de o bâtă, iar altul de un briceag. Cel mai „șifonat” a ajuns la spital ciobanul înjunghiat, care a fost tăiat inclusiv pe față.
FOTO: Patinoar pe Valea Șieului decembrie 7, 2019 - A nins, a înghețat și în unele zone s-a făcut patinoar. Chiar și pe carosabil! E situația de pe Valea Șieului, unde un drum județean e locul perfect pentru sporturi de iarnă.
Trecerea CF de pe Slavici rămâne închisă! CE spune șeful de șantier: decembrie 7, 2019 - Luni au început lucrările de montare a dalelor de cauciuc la calea ferată de pe Slavici. Deși azi circulația ar fi trebuit reluată, nu s-a întâmplat deloc așa. Șeful de șantier a explicat care sunt motivele și cât ar mai putea dura lucrările:
Copilașul care s-a prăbușit aseară de la etaj cu bunicul său a murit decembrie 7, 2019 - Băiețelul de 3 ani care s-a prăbușit aseară de la etaj cu bunicul său a murit în această dimineață. Acesta a fost supus unei intervenții chirurgicale la nivelul capului, însă organismul său nu a reușit să îi facă față.
VIDEO – GRAV: Un bunic și nepoțelul lui au căzut de la etaj pe casa scării decembrie 6, 2019 - Un GRAV incident a avut loc în urmă cu puțin timp pe o stradă din Bistrița. Un bunic împreună cu nepotul său au căzut de la etajul doi pe casa scării.
GRAV incident la o stână! S-a lăsat cu lovituri de briceag și de bâtă decembrie 6, 2019 - Un grav incident a avut loc în această după-masă la o stână din comuna Matei. Doi ciobani s-au luat la bătaie, unul dintre ei încercând să își facă dreptate cu o bâtă, iar celălalt cu un briceag. Ambii au ajuns la spital.
Băut bine, un bărbat a fost accidentat în Beclean în timp ce trecea strada neregulamentar decembrie 6, 2019 - Un bărbat a fost accidentat în Beclean în timp ce traversa strada neregulamentar. Polițiștii au testat pietonul cu aparatul etilotest și au descoperit că era băut bine.
FOTO: Accident în Dumitra. O tânără a rămas încarcerată decembrie 6, 2019 - Un accident rutier a avut loc în localitatea Dumitra. O tânără a rămas încarcerată. Pentru extragerea victimei, pompierii au fost nevoiți să taie mașina.
FOTO: SCANDAL din cauza podețelor din Dumitra decembrie 6, 2019 - Un proiect al Primăriei Dumitra, prin fonduri europene, prevede realizarea de zeci de podețe, din beton, în localitățile din comună. Redacția Bistrițeanul.ro a fost contactată de o femeie din Dumitra supărată că podețul ei a fost lăsat de izbeliște. Mai mult, susține că primarul ar fi înjurat-o. CE spune edilul comunei:
FOTO/VIDEO. Premiile Antidiscrimare. Radu Moldovan, către agenţii economici din judeţ. „Nu avem încă maturitatea necesară” decembrie 6, 2019 - Cum să înveţi un copil să-şi accepte colegul cu cerinţe speciale, într-o lume în care până şi adulţii se înţeleg anevoios? Cum faci un copil să-şi îmbrăţişeze colegul şi să-l accepte – aşa diferit cum este el? Cum se poate instaura armonia într-o societate dezechilibrată, sfâşiată de vizibile dificultăţi de comunicare?
Astăzi are loc Cupa Moș Nicolae la înot, ediția a 6-a: La Casa EMA! decembrie 6, 2019 - În această zi de sărbătoare, aproximativ 150 de copii vor concura la Cupa Moș Nicolae pentru a-l impresiona pe Moșul!
UNICEF România îi mulțumește deputatului PMP de Bistrița-Năsăud, Ionuț Simionca, pentru inițierea unei legi care susține copiii vulnerabili decembrie 6, 2019 - Deputatul PMP de Bistrița-Năsăud, Ionuț Simionca, a depus în Parlamentul României o un proiect de lege care vine în ajutorul copiilor afectați de sărăcie, de lipsa accesului la servicii medicale, sociale și la educație.
Profesorul din Șanț, față în față cu judecătorii pentru alt incident cu elevii. Acesta ar fi distrus și bunuri ale școlii decembrie 6, 2019 - Profesorul de Educație Fizică și Sport Vasile Maternik va da socoteală luni în fața judecătorilor năsăudeni, în ultimul dosar în care este judecat tot pentru purtare abuzivă, după ce a lovit doi elevi. Acesta ar fi distrus inclusiv bunuri ale școlii.