Tot mai multe fraude au loc în mediul online. Fie că e vorba de articole vândute foarte ieftin sau apeluri telefonice care implică tranzacțiii bancare, infractorii găsesc noi și noi metode de a lua banii din conturi. În primele șase luni ale anului 2025, peste 120 de bistrițeni au căzut victime acestor tipuri de înșelăciuni.
”Am fost sunată de pe două numere diferite de telefon, numere de România. Prima dată, o doamnă care vorbea în engleză, foarte bine, mi-a spus că s-a făcut de pe Revolutul meu o tranzacție pe Amazon. Și că dacă nu sunt eu, să apăs tasta 1 pentru a-mi face legătura cu un operator Revolut. Evident că nu am făcut tranzacții pe Amazon, dar ceva mi-a atras atenția și totuși am apăsat tasta 1 să văd ce zice „operatorul”.
Apoi, un domn care vorbea engleza ușor stâlcită a turuit mult și bine. Apoi a zis că dacă nu am fost eu, să intru pe Revolut să îi spun datele mele pentru a opri tranzacția de pe Amazon. Atunci am închis convorbirea.
Apoi m-a sunat un alt număr de România. Aceeași „doamnă”-robot, cu același discurs în engleză. Atunci am închis direct. Și am sunat eu înapoi să văd cine răspunde. Mi-a răspuns o doamnă în vârstă care mi-a zis că ea nu a sunat niciodată” a transmis Eliza B. reporterilor Bistrițeanul.ro.
O altă bistrițeancă a explicat că a fost sunată de pe mai multe numere de telefon.
”M-au sunat și mi-au zis că am luat credit. Cred că m-au sunat de pe 100 de numere în 10 minute. La un moment dat am sunat eu înapoi, și era o doamnă din Reghin care mi-a spus că ea nu a sunat! Am înțeles că au ceva aplicație prin care rulează tot felul de numere de telefon de pe care te sună!” a povestit o altă bistrițeancă.
Conform reprezentanților Inspectoratului Județean de Poliție Bistrița – Năsăud, peste 120 de bistrițeni au fost înșelați online.
”Am identificat în evidențe 123 de infracțiuni de înșelăciune comise prin mijloace de comunicare online, în primele șase luni ale anului 2025.
Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității a desfășurt aproximativ 120 de activități preventive, având tema „Prevenirea Criminalității Informatice” și pe rețelele de socializare, IPJ BN a transmis recomandări de prevenire a faptelor de această natură” a declarant, pentru Bistrițeanul.ro, Paul Rodilă, purtătorul de cuvânt al IPJ BN.
Printre sfaturile cele mai des întâlnite în cazul înșelăciunilor online se numără:
- dacă observați în online articole vestimentare de firmă, mult sub prețul pieței, cel mai probabil e o înșelătorie. NU plătiți cu cardul
- dacă sunteți contactat telefonic legat de orice tranzacție bancară, ÎNCHIDEȚI imediat, raportați numărul de telefon și, dacă aveți dubii, sunați la banca dumneavoastră
- nu deschideți linkuri venite pe mail, messenger, whatsapp sau orice platformă online, până nu verificați cu cel de la care ați primit mesajul
- nu accesați link-uri suspecte primite prin SMS sau e-mail, chiar dacă par a veni de la instituții de încredere.
- Verificați întotdeauna adresa URL a site-ului înainte de a introduce date personale sau bancare.
- Folosiți autentificarea în doi pași pentru conturile dvs. online pentru a adăuga un nivel suplimentar de securitate.
- Actualizați regulat software-ul dispozitivelor dvs. pentru a vă proteja împotriva vulnerabilităților.
- Sesizați imediat orice tentativă de phishing la autoritățile competente
Mai jos, câteva exemple din campaniile de informare ale polițiștilor bistrițeni, inspirate din cazuri reale: