28.2 C
Bistrița
marți, septembrie 2, 2025

Azi începe PASAJE International Film Festival: „Credem în maturitatea publicului din Bistrița. Ne-am asumat filme dure și provocatoare”

PASAJE nu este un festival de divertisment. Nu vrem să oferim mâncare gata mestecată publicului bistrițean. Publicul bistrițean nu este un public de copii  care nu înțeleg nimic. Noi chiar credem în maturitatea publicului din Bistrița. De aceea ne-am asumat filme provocatoare, filme dure care problematizează teme actuale. Nu îi tratăm pe bistrițeni ca pe un public infantil care nu înțelege și care trebuie să primească mură-n gură ce vrea să audă.

Nu garantăm că unele scene nu ne rămân în gât. Dar măcar e vorba de mâncare bună. Nu fast-food…

Nu ne dorim un TIFF mai mic. Vrem – și Bistrița merită așa ceva – un festival de film traversat de un concept. Dacă tot suntem instituție publică, să oferim bistrițenilor acces la o cultură pe care ne-o poate face altcineva interesat, de regulă, de profit”, a precizat pentru Bistrițeanul.ro Simion Pop, coordonatorul Pasaje Internațional Film Festival 2025, antropolog și consultant cultural la Centrul Cultural Municipal George Coșbuc din Bistrița.

Festivalul de film PASAJE 2025 începe azi cu un concert din muzică de filme susținut Noua Orchestră Transilvană. Evenimentul are loc la Palatul Culturii, de la ora 19.00.

Deschidere oficială a festivalului se întâmplă miercuri, 3 septembrie, cu proiecția Jaful Secolului – regizat de Teodora Mihai, după un scenariu de Cristian Mungiu.

Filmul pornește de la un jaf, dar tratează, în același timp, condiția migrantului în Europa și atinge tema marginalizării, cu mult umor și seriozitate.

De neratat este și filmul regizorului israelian Nadav Lapid, așteptat în întreaga lume și încă nedifuzat în cinematografe.

Un film curajos, provocator, imposibil de ignorat! O satiră maximalistă, amețitoare, plină de disperare și exuberanță, care critică fără menajamente clasele conducătoare și complacerea artistică.

Pentru a supraviețui, un muzician de jazz și Jasmine, soția sa, își vând arta, sufletele și trupurile elitei israeliene. Cei doi aduc plăcere unei națiuni decadente și insensibile față de suferința din Gaza. Curând, Y. primește o misiune extrem de importantă: să compună un nou imn național israelian…

Vă recomandăm insistent să nu ratați discuțiile moderate de Vlad Petri cu trei invitați din lumea filmului: Vlad Morozov, Oana Ghera și Katia Pascariu.

E important să existe discuții despre filme. Evenimentele culturale fără comentarii pe margine sunt că o piatră aruncată într-o apă. Acolo rămâne.

Mi-ar plăcea să reînvățăm plăcerea recenziilor, a comentariului cultural. Oamenii nu mai discută despre ceea ce văd și asta e păcat.

Filmul lui Radu Jude – Dracula – o nebunie de film hibrid, teatru și AI – este o bășcălie teribilă la adresa mitului Dracula. Un anti-block-buster, cum l-a numit Victor Morozov. O deconstrucție a block-busterului, un film care este mai mult de discutat decât de văzut.

Ok, este un film violent, cu înjurături și aluzii sexuale explicite. Dar trebuie căutată miza vulgarității acolo. Nu să ne ofensăm când un artist ia în derâdere lumea în care trăim. O lume plină de războaie, violență, xenofobie, rasism și femicid…

Facem crize în fața unor artiști care își permit să se exprime liber, dar ignorăm adevărată obscenitate publică. Obscenitate publică este ceea ce se întâmplă acum in educație. Obscenitate publică este să-l invităm și acum pe Pomohaci in concerte.

Obscenitate publică este când un ticălos își plagiază doctoratul”, ne-a mărturisit Simion Pop.

Regizorul Vlad PETRI şi invitaţii săi (Victor MOROZOV, Oana GHERA şi Katia PASCARIU) vor avea, în cadrul festivalului de film PASAJE 2025, o serie de dialoguri despre film şi comunităţile lui.

Despre relevanţa imaginarului cinematografic în lumea de azi între emancipare şi conformism. Despre rolul criticii de film şi educaţia cinematografică. Despre politica filmului şi politica lumii. (Moderator – Simion Pop)

Victor MOROZOV  (n. 1998) este critic de film și selecționer al festivalului One World Romania.

Colaborează regulat cu publicațiile Scena9 și Films in Frame. Între 2017 și 2025 a fost cronicarul de film al Dilemei vechi. În prezent desfășoară studii doctorale la universitatea Trinity College Dublin, teza sa intitulându-se „Revoluția Română ca experiment audiovizual”. A publicat cronici și eseuri în Cahiers du cinéma, Libération, MUBI Notebook sau Variety. Prima sa carte, Ecranomanie, a apărut la Imprintul Matca în 2025.

Oana GHERA este directoarea artistică a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF) din 2020.

Este curatoare de film, manager cultural și educatoare de cinema, cu pregătire academică în domeniul scenaristicii și a studiilor de film. Coordonator de industrie în cadrul European Short Pitch începând cu ediția 2023-2024. În 2024, s-a alăturat comitetelor de preselecție ale festivalurilor Go Short și Vienna Shorts și a participat la curatorierea catalogului de filme SFC | Rendez-vous Industry, în contextul Festivalului de Film de la Cannes. Anterior, a fost co-programator pentru Festivalul Internațional de Film NexT (2016 – 2019).

Katia PASCARIU (n.1983, București) este actriță, performeră și activistă în mediul cultural.

Este absolventă de UNATC (2006) și a Universității București – Master de Antropologie și dezvoltare comunitară (2016). Activează pe scena locală și internațională, în principal în teatru, dar și în proiecte de film sau performance. A colaborat cu echipe multi și trans-disciplinare. De peste 10 ani participă în proiecte de teatru social și politic, alături de colectivele artistice Centrul Replika, Platforma de teatru politic, Macaz Coop., Vârsta4, DramAcum. Susține ateliere artistice de teatru educațional și comunitar și gestionează ca manager cultural proiecte ale Asociației ADO. Este parte din 2016 a colectivul artistic al Teatrului Evreiesc de Stat din București.

Vlad PETRI este un regizor de film interesat de subiecte politice și sociale.

În filmele sale încorporează adesea imagini personale alături de arhive oficiale pentru a crea filme care estompează linia dintre documentar și ficțiune. Debutul său, „București, unde ești?”, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam. Al doilea lungmetraj, „Între revoluții”, a avut premiera în secțiunea Forum a Festivalului de Film de la Berlin, unde a câștigat premiul FIPRESCI. Ulterior a fost selectat și premiat la peste 100 de festivaluri. Pe lângă lungmetraje, Vlad Petri a regizat și scurtmetraje care au fost prezentate și premiate la diverse festivaluri internaționale.

Programul complet al festivalului de film PASAJE – mai jos: 

PASAJE Film Festival_Program 2025

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

NOI locuri de muncă, disponibile la Grand Hotel Coroana, Fan Courier, BCVO Logistic, TeraSteel

Grand Hotel COROANA angajează ospătar(ă), iar Crama JELNA  caută ospătar & barman care știu să pună vibe-ul în pahar și povestea pe masă. BCVO Logistics caută planificatori transport. Noi locuri de muncă sunt disponibile la Polimed, TeraSteel, Sergiana și IPROEB. Oferta completă, mai jos:

Caravana Škoda revine la Bistrița: Două zile de test drive, surprize și distracție pentru toată familia

Caravana Škoda vine din nou la Bistrița! În 27 și 28 septembrie 2025, parcarea Bistrița Retail Park (lângă Selgros) va deveni punctul de întâlnire pentru pasionații de mașini și tineri, dar și pentru familiile care caută o mașină încăpătoare și o experiență distractivă de weekend.

N-ați ajuns vara aceasta în Grecia? Panoramic Colibița vă pregătește o seară grecească cu Nicholas Sotiriss și bunătăți grecești

Dacă nu ați ajuns în Grecia vara asta, sau ați ajuns dar deja-i duceți dorul, atunci...