Seara de 26 septembrie a fost una cu totul specială la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud. La ora 20:00, în cadrul evenimentului “Noaptea Cercetătorilor Europeni”, a avut loc aprinderea luminițelor unui pod simbolic, o reinterpretare a celebrei lucrări a inginerului Anghel Saligny – Podul de la Cernavodă. La realizarea acestui moment artistic și educativ au contribuit elevi și profesori coordonatori din șase unități de învățământ din Bistrița.
Elevii și profesorii din șase unități de învățământ din Bistrița au lucrat zile la rând, folosind materiale reciclabile și peste o mie de cutii sustenabile pentru a construi o butaforie impresionantă a Podului de la Cernavodă, realizat de inginerul Anghel Saligny acum 130 de ani.
Momentul culminant – aprinderea luminilor – a “Punții dintre Vis și Știință” așa cum l-au numit ei, a avut loc aseară, la ora 20:00, în cadrul evenimentului „Noaptea Cercetătorilor Europeni”.
Anghel Saligny (1854–1925) este considerat unul dintre marii vizionari ai ingineriei românești. Specialist în construcții metalice și betoane armate, el a proiectat și a realizat poduri impresionante, printre care Podul de la Cernavodă, inaugurat la 26 septembrie în anul 1895, peste Dunăre și Balta Dunării. La momentul respectiv, acesta era cel mai lung pod din Europa continentală și al treilea din lume, măsurând aproape cinci kilometrii cu toate viaductele.
Anul acesta se împlinesc 130 de ani de la inaugurarea podului, iar pentru a marca acest moment, elevii și îndrumătorii lor de la Colegiul Național “Liviu Rebreanu”, Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare”, Școala Gimnazială “Avram Iancu”, Liceul de Muzică “Tudor Jarda”, Școala Gimnazială Nr. 4 și Liceul de Arte “Corneliu Baba” au realizat o butaforie a podului, transformată într-un simbol: o “punte dintre vis și știință”.
Coordonatoarea activității, Neamțu Gela, a subliniat importanța proiectului pentru elevii bistrițeni și nu numai:
„Ideea a fost să aducem în comunitate un demers prin care copiii să intre în contact cu una dintre figurile emblematice ale ingineriei românești, Anghel Saligny, și să îl redescopere printr-un exercițiu creativ. Astfel, am construit împreună o butaforie a Podului de la Cernavodă, folosind peste o mie de cutii din cadrul proiectului. În acest proces, elevii nu doar că au lucrat efectiv la structură, dar au și descoperit cine a fost Saligny și ce înseamnă moștenirea lui. Proiectul este o dovadă că știința și visul pot merge împreună, lăsând loc atât cunoașterii, cât și imaginației.”