Prima ediție a Turneului Național de Dezbateri Academice ECO DEBATE CUP s-a desfășurat zilele trecute, la Colegiul „Liviu Rebreanu” din Bistrița, la inițiativa profesoarei Loredana Zbîncă. Evenimentul a reunit șase echipe de liceeni din Cluj, Brașov, Iași și Bistrița – într-o competiție de idei pe teme de ecologie și de mediu.
Timp de două zile, participanții au demonstrat nu doar cunoștințe solide despre problemele de mediu, ci și abilități impresionante de argumentare, comunicare și gândire critică.
Elevii au dezbătut teme actuale, cu impact global, într-un format care încurajează respectul, logica și spiritul civic.
„A fost o experiență fantastică. Atmosfera a fost una deosebit de constructivă, iar nivelul dezbaterilor ne-a depășit așteptările. Liceenii au dat dovadă de maturitate, coerență și implicare reală în subiecte de actualitate ecologică. Pentru o primă ediție, suntem extrem de mulțumiți”, a mărturisit profesoara Loredana Zbîncă pentru Bistrițeanul.ro.
Campionatul de dezbateri a fost organizat în parteneriat cu clubul de dezbateri al Colegiului „Liviu Rebreanu”, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud și Centrul Județean de Excelență Bistrița-Năsăud.
Au participat liceeni de la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița, Liceul Teoretic „Varlaam Mitropolitul” din Iași, Liceul Teoretic ELF din Cluj-Napoca, Colegiul Național „Andrei Mureșanu” din Brașov și Centrul de excelență Brașov.
„Fiind inițiatoarea acestui concurs, cu experiență ca arbitru/profesor evaluator în Comisia Centrală a Olimpiadei Naționale de dezbateri pentru juniori și a Olimpiadei Naționale de Argumentare, Dezbatere, și Gândire critică Tinerii dezbat am ales Bistrița nu doar dintr-un sentiment de apartenență locală. Ci și din convingerea că orașele medii pot deveni centre autentice de educație alternativă”, a explicat pentru Bistrițeanul.ro profesoara Loredana Zbîncă.
„Îmi place să cred că nu doar marile orașe pot găzdui evenimente academice de anvergură. La Bistrița avem elevi remarcabili, profesori implicați și o comunitate educațională deschisă. Am vrut să aducem dezbaterea academică în centrul atenției, într-un cadru care să inspire.
Competiția s-a întins pe durata a două zile și a fost structurată sub forma unor serii de meciuri între echipe. Fiecare „meci” a reprezentat o rundă de dezbatere pe o temă ecologică actuală. Runda a durat 6 minute pentru fiecare dintre cei 3 vorbitori și 3 minute pentru vorbitorul sumativ”, a mai explicat prof. Loredana Zbîncă.
La ECO DEBATE CUP s-au dezbătut moțiuni precum
- „Acest Parlament crede că turismul în ariile naturale protejate (de interes național) ar trebui restricționat”
- „Acest Parlament consideră că noile tendințe în modă ar trebui reglementate în funcție de impactul lor asupra mediului”
- „Acest Parlament regretă ascensiunea gentrificării cumpărăturilor second-hand.”
Cele șase echipe au fost împărțite astfel încât fiecare să poată participa la cel puțin trei runde, cu o moțiune pregătită și două impromptu.
Juriul a fost format din profesori din mediul preuniversitar și universitar, specialiști în arta comunicării și a dezbaterilor academice (ARDOR România) din Bistrița, Brașov, București, Cluj, Iași, Târgoviște.
S-a analizat nu doar conținutul argumentelor, ci și coerența logică, stilul, corectitudinea formală și strategia folosită.
Evenimentul a avut susținerea foarte importantă a sponsorilor Atelierul de Print, Teraplast, Clubul Lions, Sepia Print.
După o serie de meciuri provocatoare și interesante, ECO Debate Cup și-a stabilit câștigătorii:
- Locul I: CNLR Debate 1 Bistrița – profesor coordonator Zbînca Loredana
- Locul II: Excelența Brașov – profesor coordonator Zamfir Daniel
- Locul III: CNLR Debate 2 Bistrița – profesor coordonator Zbînca Loredana
- Mențiune: Colegiul Național„Andrei Mureșanu” Brașov – profesor coordonator Zamfir Daniel
- Premii speciale: Liceul Teoretic ELF Cluj-Napoca – profesor coordonator Danci Ionuț și Liceul Teoretic ”Varlam Mitropolitul” Iași – profesori coordonatori Isai Elena și Stegaru Loredana
- Cel mai bun vorbitor: Cupșa Emilia, CNLR Bistrița – Locul I și premiul special pentru claritate, argumentare și prezență impresionantă!
Cum se derulează un meci într-un asemenea campionat de dezbateri
Un „meci” de dezbatere academică urmează un format bine structurat. Două echipe – una afirmatoare (Guvernul) și una negatoare (Opoziția) – primesc o moțiune (enunțul temei) și au un timp prestabilit pentru a-și susține punctele de vedere.
Fiecare vorbitor are un timp limitat pentru a prezenta, contraargumenta și concluziona. De regulă, o rundă durează între 45 și 60 de minute.
În cadrul competiției de la Bistrița, s-a folosit formatul World Schools Debate, foarte popular la nivel internațional în rândul liceenilor.
Acesta implică 3 vorbitori de echipă, roluri clare (deschidere, construcție, contraargumentare și concluzii), și încurajează respectul față de adversar și rigoarea logică.
Unde se poate învăța la Bistrița arta de a dezbate corect și bine ?
„Pentru elevii care vor să își dezvolte aceste abilități, primul pas este curiozitatea și dorința de a învăța. Există deja cluburi de dezbateri în mai multe licee din țară, inclusiv în Bistrița, unde se organizează cursuri, ateliere sau sesiuni de pregătire.
Eu coordonez două astfel de cluburi la nivelul Colegiului „Liviu Rebreanu”. Unul se adresează elevilor de gimnaziu, iar unul celor la liceu.
Participarea la astfel de cluburi îi ajută pe elevi să înțeleagă structura unei dezbateri și tehnicile de argumentare. Învață aici cum să contracareze elegant un punct de vedere și, mai ales, cum să-și formuleze ideile clar și convingător.
Deși au multe elemente comune, dezbaterea academică și public speaking-ul (vorbitul în public) nu sunt același lucru. Public speaking-ul se concentrează mai mult pe prezentări individuale, discursuri motivaționale sau persuasive. În timp ce dezbaterea presupune un schimb structurat de idei între două părți, cu reguli stricte și roluri bine definite.
Ambele însă cultivă încrederea, gândirea critică și exprimarea clară – calități esențiale pentru orice tânăr în formare”, ne-a mai explicat prof. Loredana Zbîncă.
Organizatorii și participanții speră ca ECO DEBATE CUP să devină o tradiție.
„Avem deja un feedback pozitiv din partea tuturor participanților. Pentru ediția următoare, ne dorim extinderea numărului de echipe, participarea mai multor profesori universitari, dar și o componentă de formare.
Ne-am dori, de pildă, ateliere de debate și public speaking deschise elevilor care nu participă direct în concurs”, a mai precizat prof. dr. Loredana Zbînca.
Foto @ Colegiul Național „Liviu Rebreanu”