O seară de excepție și plină de emoții, ieri, la Palatul Culturii. Violonistul Alexandru Tomescu a revenit la Bistrița, cucerindu-și publicul cu o magistrală interpretare a concertului nr. 1 de Max Bruch. A interpretat și un fragment din Concertul pentru vioară și orchestră compus de Tudor Jarda la începutul anilor 60.
Melomanii din Bistrița au umplut ieri seară Palatul Culturii, la concertul susținut de Alexandru Tomescu și Noua Orchestră Transilvană dirijată de Romeo Rîmbu. În program – două piese de rezistență ale muzicii clasice: Concertul Nr 1 de Bruch și Simfonia Nr. 7 de Beethoven.
Între cele două capodopere, în pauza concertului, în foaierul Palatului Culturii a fost prezentat și CD-ul „Tudor Jarda 100”. Discul a fost produs de Centrul Cultural Municipal „G Coșbuc” din Bistrița. Acesta cuprinde Simfonia Nr. 3 Romantica și Concertul pentru Vioară şi Orchestră în Re Major compuse de Tudor Jarda și interpretate de Alexandru Tomescu.
De altfel, violonistul Alexandru Tomescu și dirijorul Romeo Rîmbu au oferit autografe pe discuri, celor prezenți la concert.
Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” a produs, în 2022, în condiţii profesioniste acest CD-ROM, cu ocazia Centenarului Tudor Jarda. Discul a fost produs în colaborare cu Filarmonica de Stat din Oradea și Noua Orchestră Transilvană. Inginer de sunet a fost britanicul Jakob Händel, laureat cu trei premii Grammy penttru muzică clasică.
Concertul nr. 1 de Max Bruch este una dintre cele mai iubite și cântate lucrări din repertoriul violonistic.
Dacă Beethoven și Brahms au scris concerte monumentale, Bruch oferă publicului o veritabilă poezie sonoră, romantică și emoționantă.
Este un concert care cucerește nu prin grandoare, ci prin melodii luminoase. Concertul abundă în teme generoase și foarte expresive. Este genul de concert de o frumusețe directă, limpede, tipică romantismului german.
Simfonia nr. 7 – una dintre cele mai electrizante și optimiste creații ale lui Beethoven – a avut parte de premieră în 1813. A fost întâmpinată cu entuziasm, iar de atunci, publicul o adoră pentru forța ei ritmică și energia aproape dansantă.
Richard Wagner a numit-o „apoteoza dansului”. Întreaga simfonie pulsează și respiră ca un organism viu. Pare animată de o forță interioară care împinge muzica înainte — uneori ca un marș, alteori ca o fugă nebună, alteori ca o sărbătoare a ritmului.

Alexandru Tomescu a absolvit în 1999 Conservatorul din Bucureşti, unde a studiat cu Ştefan Gheorghiu, cel mai important pedagog român în şcoala de vioară a momentului.
A obţinut burse de studii în SUA şi Elveţia, studiind cu Eduard Schmieder (2000) şi Tibor Varga (2001). În paralel, a participat la cursuri de perfecționare cu Ruggiero Ricci, Igor Oistrah şi Hermann Krebbers.
Între numeroasele competiţii naţionale şi internaţionale câştigate se află
- Concursul „Paganini“ (Genova, 1995),
- Concursul „Marguerite Long – Jacques Thibaud“ (Paris, 1999)
- Concursul „George Enescu“ (1999).
A concertat sub bagheta unor dirijori importanţi, între care Kurt Masur şi Valery Gergiev. A cântat alături de pianişti precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner Philharmoniker, Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées.
Alexandru Tomescu a înregistrat pentru posturi de radio şi TV din Anglia, Franţa, Elveţia, Germania, Olanda, Polonia, SUA. A realizat numeroase imprimări pe CD, dintre care se cuvin amintite
- Alexandru Tomescu at Moscow (concerte de Paganini şi Mendelssohn),
- Romanian Piano Trio (trei discuri cu lucrări camerale de Mozart, Beethoven, Schumann, alături de Horia Mihail şi Răzvan Suma),
- Simply Mozart (patru concerte mozartiene sub bagheta lui Horia Andreescu)
- Ad Libitum – Primus (cvartete de Beethoven, Haydn, Sibelius, cu Alexandru Tomescu la vioara I).













