De câteva zile, baritonul bistrițean Lucian Petrean este noul manager al Operei din Brașov. Artistul ne-a povestit cu ce gânduri a preluat această funcție și ce planuri are pentru instituție. Ne-a mărturisit și despre tristețea de a fi foarte rar invitat să cânte la Bistrița…
„Asta este marea mea mulțumire sufletească: Nu am luat locul nimănui în această funcție de manager interimar. Nu am dat pe nimeni la o parte.
Nu știu exact cât va dura interimatul. Decizia semnată de domnul primar George Scripcaru precizează că interimatul durează până la semnarea de către Autoritate a unui nou contract de management conform prevederilor Ordonanței de Urgență 189/2008. Nu s-a oferit un termen.
Nu știu dacă e vorba de 6 luni sau chiar o stagiune ca să apuc să reușesc ce trebuie făcut aici. Sau ce se poate reglementa pe traseu, luând în considerare și situația de criză în care ne aflăm.
Vor trebui reduse anumite cheltuieli și eficientizate altele. S-a făcut un audit, la Opera din Brașov. Va trebui să-l parcurg, pagină cu pagină, în detaliu. De acolo reies anumite recomandări.
Urmează să discut și cu directoarea economică a Operei, am înțeles că este un profesionist desăvârșit. Acum e în concediu. Nu voi face nimic de unul singur. Avem un director artistic foarte bun, pe domnul Mihai Irimia, cu care am o relație foarte bună și cu care am colaborat și cât am fost artist. Avem un director adjunct și o directoare economică – foarte implicați și doritori să facă treabă. Ne vom așeza toți la masă și vom decide.
Sunt multe lucruri care se pot îndrepta, cred eu. Mi-aș dori să promovez tinerii soliști brașoveni. Mi-aș dori și o evaluare a ansamblului artistic. Acolo probabil se vor cerne unele lucruri. Mai sunt și contractele și parteneriatele cu alte instituții…
Le luăm pe toate pas cu pas. Am în minte un plan.
Din afară lucrurile se văd într-un fel, din interior e posibil să fie diferite. Vor fi poate și momente în care trebuie tăiat în carne vie, cum se zice. Ca în orice instituție, există loc de mai bine. Dar Opera din Brașov are o valoare sentimentală fantastică pentru mine. În 2013, când alții mi-au închis ușa – ei mi-au întins o mână de ajutor. Am cântat la Opera din Brașov, îi știu pe colegi, am cântat cu ei, nu sunt străin de instituție.
Propunerea primarului George Scripcaru a fost o provocare, o mare responsabilitate, o bucurie în același timp pentru mine. Vreau să arăt că se pot face lucruri frumoase la Opera din Brașov, chiar dacă unele vor părea mai dure…”, ne-a mărturisit managerul Lucian Petrean.
Lucian Petrean ne-a mai explicat că și-a suspendat postul de artist liric la Opera din București, pe perioada funcției de manager la Brașov.
„Voi încerca să fac tot ceea ce știu mai bine și să punem în practică lucruri frumoase la Brașov. S-au făcut lucruri extraordinare și în anii trecuți. Dar ca în orice instituție, există mereu loc de mai bine. Se poate atinge un nivel superior, zic eu. Asta voi încerca să fac aici. Dacă nu, mă întorc la Opera Națională în București, ca solist liric.
Pot să susțin concerte și la Opera din Brașov, dar fără să fiu remunerat. Ca să știe lumea, să nu-și închipuie că mă îmbogățesc.
Se poate spune că Opera din Brașov a împușcat doi iepuri dintr-un foc. S-a ales cu un manger, dar și cu un bariton. Nu exista această tipoligie de voce acum la Opera din Brașov. Voi putea cânta gratuit la Opera din Brașov „Rigoletto”, „Tosca”, „Paiațe”, „Nabucco” – gratuit, fără să fiu plătit.
La Opera din București pot să mai cânt, în calitate de colaborator, când timpul mi-o va permite”, ne-a mai explicat Lucian Petrean.
Baritonul Lucian Petrean ne-a mărturisit și despre tristețea de a cânta atât de rar la Bistrița.
„Am rămas cu această tristețe: am fost invitat să cânt la Bistrița foarte rar. Mi s-a tot spus – Nimeni nu e profet în țara lui. Dar asta nu mă încălzește cu nimic.
Când am dat audiție la Opera din București, în comisie erau cinci dirijori în frunte cu un dirijor italian, care mă aprecia foarte mult, David Crescenzi. El a spus „Îl vreau pe Petrean aici”.
Poate așa a vrut Dumnezeu, să cânt în București, la cel mai înalt nivel.
La Bistrița am cântat de câteva ori invitat la Biserica de la Coroana, alături de violonistul Florin Vlad.
În spectacole grandioase care s-au desfășurat pe pietonalul Liviu Rebreanu nu am fost invitat.
Nu știu exact de ce, pentru că eu peste tot pe unde merg spun că sunt din Bistrița. Am studiat vioara la Liceul de Muzică, 7 ani, am fost coleg de clasă cu foarte talentata violonistă Ioana Galu. Apoi a venit Revoluția, și am continuat la Cluj Seminarul Teologic…”, ne-a mai povestit Lucian Petrean.
Baritonul ne-a sugerat că la Bistrița s-ar putea pune în scenă integral La Traviatta – interpretată doar de bistrițeni în cele trei roluri principale. Cu tenorul Ștefan Pop, soprana Anita Hartig și Lucian Petrean ca bariton. Inclusiv o parte din rolurile secundare pot fi acoperite de bistrițeni, a mai sugerat noul manager al Operei din Brașov.
Născut în aprilie 1975 la Bistrița, Lucian Petrean a început studiul viorii la 7 ani.
Din clasa a IX-a s-a mutat la Cluj-Napoca, unde a urmat cursurile Seminarului Teologic și Facultății de Teologie Ortodoxă.
A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secția Canto, și a obținut un master în aceeași specializare. Este doctor în filologie, cu o teză despre colindatul din Ardeal. Urmează cursuri doctorale la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași.
Pe plan profesional, la Opera Națională București a interpretat roluri în opere de Verdi, Puccini și Mascagni. A susținut reprezentații pe scene din Germania, Italia, Franța, Cehia, Israel și Croația.