Tragedia de la Maratonul Piatra Craiului, prin ochii unei bistrițence

A început să alerge așa, pentru distracție cu prietenii. Apoi s-a ambiționat să fie unul din cei 2% oameni din lume ce participă la un maraton. Weekendul trecut, a ajuns, pentru prima dată, la Maratonul Piatra Craiului. ”A fost o lecție de viață uriașă. Am vrut să mă opresc, dar a fost o decizie bună să continui” a explicat Simona Csillag, o bistrițeancă stabilită în Cluj.

S-a născut la Rodna, a făcut liceul la Bistrița, iar acum e inginer instalații sisteme de stingere incendiu, în domeniul construcțiilor, în Cluj Napoca. Simona Csillag nu a fost pasionată de sport, dar acum doi ani de zile a participat, pentru distracție, la Crossul divelor, alături de colegele de muncă.

M-am distrat atât de bine la cursa aceea, încât am zis că mai vreau să fac chestii de genul. Așa că am început să frecventez grupul de alergători începători Cluj, în fiecare miercuri seara de la 8, alergam cu ei în parc. De aici, drumul a fost înainte. Am început să mă înscriu și la alte crosuri ce se organizau prin oraș cu colegii de la serviciu. Acum, alerg cam de trei ori pe săptămână! Miercuri, cu Alergători Începători Cluj în parc, fără de care nu aș fi participat niciodată la un maraton. Lunea, singură sau cu soțul, și mai am o alergare lungă în weekend. De obicei direct la concursuri” a explicat pentru Bistrițeanul.ro, Simona Csillag.

AMBIȚIE: să fie unul din cei 2% oameni ce participă la un maraton

Începe să iubească alergatul, iar dragostea față de munte o determină să se pregătească pentru astfel de competiții. Mai mult, citind că sub 2% din populația lumii bifează participarea la un maraton, în viață, se decide să facă parte dintre ei.

”Din primăvară am început cu MSG Apuseni, acolo am avut primul semimaraton montan. După Apuseni, mi-am propus să fac și un maraton. Așa că m-am înscris la mai multe semi-uri montane, mai mult ca antrenament pentru maraton. Am ales să fac maraton montan pentru că îmi place muntele și natura la nebunie, mă încarc cu energie după fiecare drumeție sau alergare montană. Am bifat 4 semi-uri montane, unul chiar în BN (Tibles Maraton), și două maratoane: Via Maria Theresia (tot în BN, în Călimani) și MPC în Piatra Craiului” a explicat bistrițeanca.

Înscrierea la Maratonul Piatra Craiului nu e asigurată prin plata unei taxe de participare. Ci se face o selecție riguroasă, iar cei care ajung să participe trebuie să aibă bifate minim 3 curse de alergare montană.

TRAGEDIA de la MPC, prin ochii Simonei

Din nefericire, la Maratonul Piatra Craiului, muntele și-a luat tribut două vieți. A unui medic din Cluj și a unei femei din Hunedoara. Deși a fost tentată să renunțe, mai ales după ce a trecut pe lângă intervenția de salvare a clujeanului, a continuat.

Eram sus pe vârf, la Șaua Funduri, când am auzit de accident. I s-a spus supraveghetorului de traseu că cineva a căzut și are pulsul slab. Am coborât destul de panicată, recunosc, porțiunile asigurate cu corzi și Marele Grohotiș, zona unde au avut loc accidentele, dar faptul că erau pe lângă mine și alți alergători și ne tot încurajam unul pe celălalt și aveam răbdare să trecem corzile pe rând, m-a ajutat să depășesc porțiunea aia urâtă. Pe urmă, la a cincea porțiune de corzi, am ajuns în dreptul lui Edi, alergătorul accidentat, unde salvamontiștii făceau ultimele pregătiri pentru a-l transfera cu targa. S-a mobilizat toată lumea să ajute cu ce poate, dar pe urmă ni s-a spus că e mai bine să depășim zona respectivă pentru a elimina blocajele de pe traseu.  Așa că am mers mai departe către Plaiul Foii, la km 24, unde era un punct de finish și la care mă gândeam să mă opresc. Nu mă puteam gândi decât la acel alergător, toți pe traseu vorbeam despre aste, ne rugam să nu fie o chestie gravă. Apoi, erau tot felul discuții despre Diana (versantul ce urma să îl urcăm după Plaiul Foii, dacă continuam maratonul), ziceau alergătorii care mai participaseră la alte ediții că e foarte nasoală urcarea, că e lift. Eu eram tot mai convinsă să mă opresc la km 24. Am ajuns la Plaiul Foii, deja începea să iasă Soarele pe munte, era senin în sfârșit, corpul îmi era ok, chiar dacă psihicul îmi era la pământ. Iar Viorica Mălai (nume de referință în alergarea montană), voluntar la punctul de hidratare, îmi zice: Hai, bea un pahar de supă caldă și mergi mai departe! Ești în grafic încă! Mi-a dat atât de multă energie supa aia caldă și vremea frumoasă de afară, că am zis că nu renunț, am venit să fac maratonul și o să termin cei 41 km, nu rămân în Plaiul Foii. Și am continuat cursa, am ajuns și pe Diana, nu a fost chiar așa de lift cum se auzea. Ca și comparație, pentru iubitorii de munte, urcarea din Făgăraș, spre Negoiu, mi s-a părut mai dificilă. A fost o decizie foarte bună să continui, pentru că altfel aș fi rămas cu o părere urâtă și tristă despre MPC. Așa, alergând către finish, am putut să depășesc momentul tragic de mai devreme, să mă bucur umpic de munte și să văd și eu parte din Piatra Craiului, pe vreme senină” a povestit Simona.

Orice maratonist se expune la pericole, dar merită!

Simona recunoaște că maratoniștii se expun la pericole. Dar splendorile pe care le vezi, și mai ales că majoritatea evenimentelor de gen au în spate un caz nobil, face ca totul să merite.

Până la MPC nu am conștientizat niciodată, că muntele poate fi periculos, mai ales pe vreme rea. Tot timpul am văzut doar partea frumoasă și energia bună pe care o iei de la munte, dar există și reversul medaliei, mai ales pe vreme rea.  Lecția pe care am învățat-o la MPC a fost despre riscul exagerat pe care ni-l asumăm uneori pentru a ne satisface ego-ul personal, pentru a atinge o nouă culme în drumul nostru către ceva mai mult, fără să luăm în calcul ce resurse avem. Îmi dau seama că deși aveam echipamentul necesar și pregătire fizică pentru un maraton, nu sunt atât de experimentată pentru a depăși zonele de coborâre pe corzi. Lupta cea mai mare cu mine la MPC a fost acolo, în zonele de coborâre tehnice, unde nu era atât despre alergat, cât despre coborâre pe creastă. Până la urmă asta se întâmplă în cursele de alergare, acumulezi pe lângă km, experiență de viață, încredere, răbdare, înveți despre tine mereu, făcând lucruri pe care nu credeai că le poți face. De asta e frumoasă alergarea și mai ales cea montană! Pe lângă asta, prin participarea la concursurile montane ajung pe vârfuri sau munți în care nu am mai fost și mă bucur mult că am ocazia să particip. E o bucurie și le mulțumesc organizatorilor de concursuri de alergare montană pentru șansa de a străbate munți și locuri atât de frumoase, pe care altfel ar fi greu de ajuns. Particip la concursuri pentru atmosfera foarte faină din competiție, pentru a-mi demonstra mie că pot să închei următoarea provocare, ce mi se părea până atunci greu de atins. Cursa este cu mine, nu mă interesează nici pe departe podiumul sau premiile ” a explicat bistrițeanca Simona Csillag.

Sâmbătă, începând cu ora 10.00, în Cluj Napoca are loc în Parcul Mare o alergare în memoria lui Edi Kolcek, alergătorul clujean decedat în MPC.

FOTO/VIDEO: Motociclist izbit de un taximetrist ce a ieșit din stație fără să se asigure iunie 5, 2020 - Un minor a fost accidentat în urmă cu puțin timp în zona Big din Bistrița. Acesta se deplasa cu motocicleta pe prima bandă, pe direcția de mers spre Unirea, când a fost lovit din plin de un taxi. Șoferul a ieșit din stație fără să se asigure.
FOTO SURSE: Un cuplu din Reteag și-a pierdut doi copii și părinții într-un tragic accident în Italia. Un bebeluș, printre decedați iunie 5, 2020 - Un cuplu, copiii lor și bunicii au fost implicați într-un grav accident petrecut în Italia . Autoturismul în care se aflau s-a ciocnit cu o altă mașină și cu un TIR. Printre decedați se numără un copil de 10 ani și un bebeluș de nici un an.
IMP ROMANIA, fosta fabrică NETEX, închiriază avantajos spații pentru birouri sau depozit! iunie 5, 2020 - Avem un pont pentru toți cei care visează la o afacere sau vor să demareze un proiect, însă nu au spațiu să se desfășoare! IMP Romania Industrial CO SA închiriază avantajos spații pentru birouri sau depozit!
Cu Poliția Locală la dispoziție, Primăria Bistrița dă unor privați 200.000 de lei pentru paza a două clădiri și a pârtiei de schi iunie 5, 2020 - De ani de zile, Primăria Bistrița plătește scump paza clădirilor, care ar putea fi asigurată de polițiștii locali. Excepție nu face nici anul 2020, când contractul se apropie de 200.000 de lei. Mai mult, pe lista obiectivelor care sunt păzite non-stop, inclusiv în weekend regăsim pârtia de schi...
Una dintre cele mai importante firme din județ a intrat în insolvență! iunie 5, 2020 - Instanța s-a pronunțat în dreptul unei firme importante din județ. Aceasta a dispus deschiderea procedurii de insolvență. Firma ar avea la dispoziție aproximativ trei luni de zile ca să-și pună lucrurile în ordine.
Via Maria Theresia nu se anulează! Tibi Ușeriu: „O să o fac cu trei persoane dacă trebuie” iunie 5, 2020 - Tășuleasa Social nu renunță anul acesta la maratonul Via Maria Theresia. Acesta va avea loc în data de 22 august, indiferent de condiții. Tibi Ușeriu a anunțat că se vor lua toate măsurile necesare pentru siguranța participanților.
Gabriel Lazany: Toți cei care se internează în spital vor fi testați pentru COVID 19, gratuit! iunie 5, 2020 - Spitalul Județean de Urgență Bistrița va primi, încet, încet, și alți pacienți. Pentru a preveni răspândirea infecției cu coronavirus, noii pacienți vor fi testați, la internare. Lazany a explicat că unitatea medicală va suporta costurile aferente.
Bărbatul decedat în timp ce se afla în carantină nu era infectat cu COVID-19 iunie 5, 2020 - Un bărbat care a revenit din străinătate nu a respectat izolarea la domiciliu și a fost carantinat forțat. Întrucât nu și-a ridicat mesele, jandarmii au intrat la bănuieli și au forțat ușa camerei în care acesta se afla. Bărbatul a fost găsit decedat. În urma testării pentru COVID-19, rezultatul a ieșit negativ.
Lazany avertizează: Avem 73 de pacienți internați în spital, aproape de maximul înregistrat! Relaxarea este prea relaxată! iunie 5, 2020 - Ne-am prea relaxat! Acesta este și mesajul transmis de managerul spitalului. Lazany a explicat că într-o săptămână, aproape 20 de persoane au fost internate cu COVID 19. Iar numărul pacienților ajunge aproape de maximul înregistrat în plină stare de urgență.
Bistrița-Năsăud: Patru cazuri pozitive în ultimele 24 de ore! La nivel național, 20.103 persoane infectate iunie 5, 2020 - Avem 360 cazuri pozitive de COVID-19 în Bistrița-Năsăud. În ultimele 24 de ore au fost înregistrate patru cazuri noi de infecție cu coronavirus. La nivel național, în același interval de timp au fost raportate 196 de cazuri noi de infecție.
FOTO: Ruptă de beată la volan, în toiul nopții, a lovit o mașină parcată iunie 5, 2020 - S-a întâmplat azi- noapte, cu puțin timp înainte de ora 01.00. O tânără bistrițeancă, ruptă de beată, a pierdut controlul volanului și a lovit o mașină parcată. Apoi a ricoșat în câteva ornamente. CÂT a indicat aparatul etilotest:
Prima etapă de asfaltare, finalizată! Contractul pentru Decebal- Andrei Mureșanu- Năsăudului, semnat! iunie 5, 2020 - Zeci de străzi au fost programate pentru a fi asfaltate, în acest an. Prima etapă a fost finalizată. Au mai rămas doar 16 străzi care se vor ”înfrumuseța”. Iar ruta spinoasă ”Decebal - Andrei Mureșanu - Năsăudului” se va realiza pe fonduri europene, contractul fiind deja semnat. CE lucrări sunt prinse:
VIDEO: Record. Un proiect al Primăriei din Năsăud, scos la licitație de 8 ori. „Legea achizițiilor publice trebuie schimbată!” iunie 5, 2020 - Până nu se va schimba Legea achizițiilor publice, lucrurile vor merge foarte prost în România. Legea pare să fie împotriva dezvoltării comunităților – consideră primarul Mircea Romocea.
Aquabis: Fără apă potabilă, astăzi, în Crainimăt și Șieu Măgheruș iunie 5, 2020 - Fără apă potabilă, astăzi, în Crainimăt și Șieu Măgheruș - anunță Aquabis, În zonă s-a produs o defecțiune:
AFLĂ care este strategia de dezvoltare a comunei Bistrița-Bârgăului în perioada 2020-2024! iunie 5, 2020 - Potrivit adminstrației locale de la Bistrița-Bârgăului condusă de primarul Vasile Laba, în perioada 2020-2024 se vor finaliza proiectele aflate pe rol la această dată, proiecte majore privind îmbunătățirea standardului de viață a locuitorilor comunei şi creşterea atractivităţii de investire în mediul rural prin implemenatarea proiectelor de infrastrutură: apă și apă uzată menajeră, transport, drumuri locale, educație.
După reclamații, transportatorii de persoane din județ, verificați sub acoperire! iunie 5, 2020 - Odată cu reluarea transportului de persoane au apărut și primele reclamații. Autoritățile au început verificarea transportatorilor. Sub acoperire! CARE e situația ”din teren”:
Se redeschide Rapsodia! Altă conducere, altă echipă, alt meniu, aceleași standarde iunie 4, 2020 - Restaurant Rapsodia are de o săptămână o altă conducere, iar mâine, începând cu ora 18.00, terasa se redeschide și nu oricum, cu o degustare mai altfel de vinuri alese de la Crama Jelna, prezentate de Darius Pripon, tânărul care semnează toate vinurile de soi cu care se mândrește acum crama, în țară și în lume. În limita locurilor disponibile pentru rezervare sunteți așteptați cu toții mâine, pe terasa Rapsodia, cea mai încăpătoare din oraș, cu peste 120 de locuri - în condițiile actuale.
VIDEO: O variantă ocolitoare modernă în Năsăud?!? Primarul Mircea Romocea face pariu că se poate! iunie 4, 2020 - O variantă ocolitoare modernă în Năsăud?!? Primarul Mircea Romocea face pariu că se poate! Investiția s-ar ridica la 10 - 12 milioane de euro:
ADIO. Copiii din Centrul pentru Protecția Copilului Beclean și-au luat adio de la Erno Nagy: „Îți mulțumim că ai făcut parte din viața noastră” iunie 4, 2020 - Emoționant și tulburător gest al copiilor din Centrul pentru Protecția Copilului Beclean: prietenul și colegul lor Erno Nagy s-a stins ieri din viață, răpus de boală. În amintirea lui, colegii săi au colorat curtea instituției în care a copilărit. „Azi plângem după tine, dar mâine ne vom bucura că ai ajuns într-un loc sfânt”.
Regele alcoolului din Năsăud a ajuns după gratii! iunie 4, 2020 - Ridicat de mascați în 2015, Petrică Bolfă, numit și ”regele alcoolului”, a primit sentința definitivă. Acesta a fost încarcerat în penitenciarul Bistrița pentru înșelăciune, delapidare și evaziune fiscală.
Trei angajați si Spitalului Județean de Urgență Bistrița, depistați pozitiv cu COVID 19 iunie 4, 2020 - DSP BN a raportat azi 13 noi teste pozitive de COVID 19, la nivelul județului nostru. Dintre acestea, trei sunt angajați ai Spitalului Județean de Urgență Bistrița.
FOTO/VIDEO – Ajungem la normalitate: Se toarnă primul strat de asfalt în zona socialelor din Subcetate iunie 4, 2020 - Blocurile sociale din Subcetate erau, an de an, înconjurate de noroi, ca-n evul mediu. Acest lucru e pe punctul de a se sfârși. Azi se toarnă primul strat de asfalt. CÂND ar putea fi gata:
FOTO/VIDEO: Angajații de la Taxe și Impozite au refuzat să-și reia activitatea iunie 4, 2020 - Un al doilea angajat de la Taxe și Impozite a fost depistat pozitiv cu COVID 19. Azi, instituția a fost închisă pentru dezinfecție. Deși reluarea activității a fost programată pentru ora 13.00, angajații au refuzat. AFLĂ care a fost motivul:
Bistrița-Năsăud: 13 cazuri pozitive în ultimele 24 de ore! La nivel național, 19.907 persoane infectate iunie 4, 2020 - Avem 356 cazuri pozitive de COVID-19 în Bistrița-Năsăud. În ultimele 24 de ore au fost înregistrate 13 cazuri noi de infecție cu coronavirus. La nivel național, în același interval de timp au fost raportate 238 de cazuri noi de infecție.
Bistrițeni implicați în trafic de migranți. Oamenii plăteau și 2.500 de euro să ajungă în Austria iunie 4, 2020 - Polițiștii au destructurat o rețea de trafic de migranți, extinsă în mai multe județe ale țării. Printre cei implicați se numără și bistrițeni, dar și un tunisian stabilit în România. Oamenii plăteau și 2.500 de euro să ajungă din Serbia în Austria.
Bărbatul decedat ieri într-un centru de carantină ar fi făcut stop cardiac iunie 4, 2020 - Aceasta este prima concluzie a legiștilor care l-au preluat ieri pe bărbatul de 51 de ani care a murit într-un centru de carantină de la Colibița. Bărbatul revenise din străinătate și întrucât nu a respectat izolarea la domiciliu a fost carantinat forțat.
COVID 19 închide iar Taxele și Impozitele! Doi angajați ai Primăriei Bistrița, depistați POZITIV iunie 4, 2020 - Acum două săptămâni, la Taxe și Impozite, o persoană era depistată cu COVID 19. Azi, instituția s-a închis din nou, pentru dezinfecție, după ce încă un angajat a fost depistat pozitiv.
Copilul de 5 ani înecat la Rodna, cea de-a doua mare încercare a cuplului: au mai pierdut un copil acum 7 ani iunie 4, 2020 - Un cuplu din Rodna și-a pierdut ieri copilul de 5 ani, după ce cel mic a căzut cu bicicleta în râul care traversează localitatea. Acesta este al doilea copil al cuplului care se prăpădește, după ce în 2013 un micuț de doar doi ani a murit în somn lângă mama sa.
Bistrița Năsăud a depășit procentajul național și global la decese de COVID 19 iunie 4, 2020 - De la o zi la alta, noi persoane sunt depistate pozitiv cu COVID 19. De asemenea, se modifică în mod constant numărul celor care se vindecă, sau a celor ce pierd lupta și încetează din viață. CUM stă, procentual, județul nostru la cazuri active, decese și vindecări, comparativ cu România sau global:
Aquabis: Fără apă potabilă, astăzi, la Simionești, Monariu și Năsăud iunie 4, 2020 - Fără apă potabilă, astăzi, la Simionește și Monariu - anunță Aquabis. În zonă s-a produs o defecțiune pe rețeaua de apă. Probleme au apărut și pe câteva străzi din Năsăud: