În ultimele decenii, sportul a cunoscut o dezvoltare accentuată, iar în zilele noastre, reprezintă una dintre cele mai mari și mai prospere industrii din întreaga lume. Putem să ne gândim la marile competiții de fotbal, precum Liga Campionilor sau Campionatul Mondial ca să ne dăm seama cât de mare este această afacere.
De asemenea, la cumpărarea și vânzarea jucătorilor de top se vorbește în sume de zeci sau chiar sute de milioane de euro!
Industria puternică a sportului nu se referă doar la fotbal, ci și la alte discipline, iar cel mai bun exemplu îl reprezintă Jocurile Olimpice. Acesta este un efort logistic extrem de mare făcut de țările organizatoare, dar profitul în urma organizării unui astfel de eveniment este colosal.
În acest articol, îți vom povesti mai multe despre industria sportului și ne vom referi la principalii câștigători și la cei care își asumă cele mai mari riscuri în această afacere.
Totodată, o parte importantă din industria sportului o reprezintă agențiile de pariuri, care investesc sume enorme sub formă de sponsorizări. Acestea au tot interesul să dezvolte sportul, pentru că astfel, oferta lor de pariuri va fi mai bogată și mai variată.
Cei care pun pariuri pot profita, așadar, de o experiență mai diversă, cu multe evenimente și piețe de pariere. În ultimii ani, platformele online de pariuri s-au dezvoltat enorm, ceea ce înseamnă, printre altele, și multă competiție între diverse agenții. Această competiție nu poate decât să fie în avantajul jucătorului, deci, dacă și tu pariezi, atunci vei avea parte de multe opțiuni avantajoase.
Agențiile vor încerca să te atragă prin nenumărate promoții, așa cum este și acest casino free spins, unde primești rotiri gratuite la cele mai tari aparate!
Marile nume: cluburi, federații și sponsori ca beneficiari cheie
Într-o industrie atât de dezvoltată, există, desigur, mai multe categorii de beneficiari, precum cluburile puternice, federațiile continentale și mondiale, alături de marii sponsori.
Cluburile mari
Beneficiarii dezvoltării acestei industrii o reprezintă cluburile puternice, adică cele care își permit să investească în jucători, academie și infrastructură. Cluburi de fotbal populare în întreaga lume, precum Real Madrid sau Liverpool au o bază foarte mare de fani, ceea ce înseamnă că încasările doar din bilete sunt enorme.
De exemplu, într-un sezon, Liverpool poate încasa din bilete aproape de 100 de milioane de lire sterline. La această sumă se adaugă multe altele, precum drepturile TV, sponsorizare și vânzarea de produse oficiale.
Astfel, cluburile importante sunt marii câștigători ai industriei sportului de astăzi. Pentru că au asemenea încasări, își permit să plătească și mulți bani pe jucători, ceea ce va aduce și performanță sportivă. Apoi, performanța sportivă va aduce și mai multe încasări.
Federațiile
Există și alți beneficiari ai industriei sportului, precum federațiile importante, precum UEFA și FIFA. O sursă importantă de venit o reprezintă drepturile TV, mai ales în cazul marilor competiții, cum sunt EURO și respectiv Campionatul Mondial. Totodată, aceste federații vând bilete la competițiile majore, ceea ce reprezintă o altă mare sursă de venit, ce poate depăși lejer 200 de milioane de euro.
Și aceste federații beneficiază de parteneriate comerciale cu branduri puternice, așa cum sunt cele de băuturi sau echipamente sportive.
Sponsorii
Pe de altă parte, sponsorii nu sunt pierzători, chiar dacă aceștia reprezintă o sursă de venit pentru cluburi și federații. Pentru că sponsorizează, brandurile au parte de publicitate și expunere la scară largă, ceea ce le aduce venituri enorme în toată lumea.
Actori cu riscuri: jucători, agenți și mici cluburi
Totuși, nu toți participanții la această industrie vor fi câștigători. Pentru unii, întreg contextul le poate aduce pierderi.
Cluburile mici
Cluburile mici se pot face greu remarcat. Fără o bază de fani solidă și fără performanțe, încasările din sponsorizări sunt mici. Firește, puține branduri și-ar dori să acorde bani unei echipe care nu are expunere. De asemenea, câștigurile din drepturile de televizare vor fi mici.
În acest sens, putem să luăm ca exemplu campionatul României, unde mai multe cluburi au ca principală sursă de venit fonduri publice, de la bugetele locale ale orașelor. Această strategie de finanțare nu este sustenabilă, lucru dovedit de multe ori prin disparția multor echipe de tradiție.
Agenții / Impresarii
O meserie profitabilă, dar cu risc ridicat, este cea de agenți, adică persoanele care fac legătura între cluburile de fotbal și jucători. Agenții trebuie să se descurce într-un mediu cu multe provocări, cum ar fi legislația stufoasă și în continuă schimbare.
Sursa lor de venit o reprezintă comisioanele pe care le obțin dacă un transfer este reușit. Totuși, nu toate transferurile vor fi reușite, iar comisioanele sunt de obicei mici sau chiar inexistente. În schimb, aceștia fac investiții în jucători tineri cu care semnează un contract. Aceștia pot sau nu pot confirma pe viitor, deci pentru agenți, este mai mult un pariu, ceea ce implică riscuri considerabile.
Jucătorii
Într-o lume atât de dinamică, pentru jucători este greu să facă față numeroaselor schimbări de echipe și de mediu. Incertitudinea planează întotdeauna asupra carierei, iar contractele sunt doar pe câțiva ani și includ nenumărate clauze de performanță.
Schimbarea echipei înseamnă de cele mai multe ori și schimbarea orașului sau chiar a țării, deci va interveni și problema de adaptare.
În plus, piața este suprasaturată de jucători, deci fiecare trebuie să se afirme, ceea ce reprezintă încă o sursă de stres.
Provocări și echilibru: sustenabilitate și viitorul industriei
Viitorul industriei fotbalului și a sportului în general este influențat de o sumedenie de factori, de la cei sociali, până la cei economici și tehnologici. Deja tehnologia a devenit o ramură esențială în sportul de performanță și a adus noi metode de antrenament și recuperare.
Globalizarea a făcut ca alte piețe din lume să se dezvolte, precum cele din Asia și din America de Sud. De fapt, America de Sud a devenit o sursă importantă de jucători pentru cluburile din Europa.
Totuși, industria trebuie să fie sustenabilă, ceea e include practici ecologice pentru reciclarea produselor pe stadioane și să reducă emisiile de carbon.
Concluzii
Sportul a devenit o afacere globală extrem de complexă, unde foarte multe categorii de persoane, de la sportivi și impresari, până la cei care lucrează în departamentele de marketing, își pot face o carieră. Totuși, această industrie implică mai multe riscuri, în special pentru cluburile mici și pentru indivizi precum jucătorii și agenții acestora.