-5.4 C
Bistrița
sâmbătă, ianuarie 22, 2022

Drumul din Prislop, la spectaculosul Dakar, cea mai mare cursă din lume. Cum a ajuns Mihai Ban să se „bată” cu cei mai importanți constructori de mașini de pe piață

Anul acesta România va avea pentru prima dată două echipe la Dakar, la Rally. La cea mai mare și importantă cursă din lume participă două echipaje de bistrițeni: năsăudeanul Mihai Ban care-l va avea copilot pe cunoscutul Cheloo și Iacob Buhai, un bistrițean stabilit în Spania, care-l va avea copilot pe un alt bistrițean Tudor Turdean. Cum au ajuns niște bistrițeni cu microbul curselor offroad în sânge să se bată la Dakar cu cei mai importanți constructori de mașini din lume:

Năsăudeanul Mihai Ban își îndeplinește chiar în prima zi din 2022 un vis din copilărie: participă la renumita cursă din deșert, Dakar. Acesta este pilotul unuia dintre echipaje, copilot fiind rapperul Cheloo, care deja de ceva vreme îl însoțește pe Ban la curse prin întreaga lume.

Cel de-al doilea echipaj de români care participă anul acesta la Dakar este format tot din bistrițeni. Este vorba despre Iacob Buhai, un bistrițean stabilit de ceva ani în Spania și Tudor Turdean, care-i va fi copilot.

Prezenți la Bistrițeanul Live, Mihai Ban și Tudor Turdean au vorbit despre ce așteptări au de la cea mai mare cursă din lume, care presupune parcurgerea a 8.000 de kilometri, în două săptămîni, prin deșert.

Practic acestea sunt primele echipaje de români care participă la rally, la Dakar. Acestea se bat, culmea, cu marile echipe de constructori de mașini, așa că visul lui Mihai Ban și al lui Tudor Turdean este doar să termine Dakarul, nu au pretenții de primele poziții.

„Te bați cu echipe de constructori.Nu ai cum să fii în primii 20, visul meu e să mă duc și să termin Dakarul. Nu ai cum să te bați cu mașină de 100.000 de euro cu una de un milion jumătate. Sunt prototipuri pe care acum le-au scos uzinele, Toyota, Audi și vă dați seama că n-ai cum să concurezi cu ei. Noi vrem să terminăm Dakarul în primul rând”, a precizat Mihai Ban, la Bistrițeanul Live.

Presiunea e cu atât mai mare, cu cât anul aceste este record de înscrieri, 100 și ceva de mașini intrând în cursă deja. Mihai Ban s-a mai întâlnit cu o parte din concurenți la cursele campionatului mondial din Europa. De asemenea, acum câțiva ani a fost la Dakar, însă doar ca spectator.

La etapa din Ungaria, Mihai Ban alături de Cheloo au avut parte de o performanță neașteptată: au luat locul 3.

Mașină făcută în Cehia, care a mai făcut Dakarul de 5 ani

Mihai Ban participă la Dakar cu un prototip, realizat în Cehia, care a mai participat de două ori la Dakar și de 5 ori la campionatul mondial

„Mașina e din 2013 fabricata. E fabricată în Cehia de un constructor foarte bun care a fost vicecampion mondial. Are vândute foarte multe în lume. De obicei clienții săi sunt rușii. O mașină de-a lui a ajuns pe locul 5 la Dakar, printre singurele mașini private cu așa performanță, un intrus între ei. Ca să te bați cu echipele mari, bugetul e de la 3 milioane de euro în sus la unii”, a mai spus Mihai Ban.

Acesta mărturisește că visul său de a ajunge la Dakar are sămânță veche, însă abia anul acesta s-a materializat. Primii care au crezut în visul lor a fost compania RIA, de transfer de bani, a doua în lume. S-au alăturat și câteva companii locale, în timp ce altele pur și simplu n-au văzut potențialul de promovare.

80% din traseu este format din dune. Concurenții nu știu nici măcar traseul, acesta fiind secret. Este pus la dispoziția concurenților chiar înainte de cursă. Organizatorii au însă grijă de concurenți. 20 de elicoptere survorează în permanență zona, iar concurenții au la dispoziție un buton de SOS. În câteva minute de la apăsarea lui un elicopter ajunge la ei.

Membrilor echipajelor participante le mai dau emoții temperaturile: ziua foarte cald, noaptea frig, oboseala ce urmează să se instaleze iremediabil în cazul curselor de genul, alimentația deficitară, dar și eventualele probleme la mașină.

Mihai Ban spune că într-o cursă de genul toți sunt importanți, copilotul, care practic ghidează, mecanicii care însoțesc echipajul și stau noaptea și repară mașina. La Dakar vor fi însoțiți de trei mecanici, doi dintre ei fiind din Cehia și având deja experiența Dakarului.

Dakarul presupune costuri enorme

Participarea celor două echipaje de bistrițeni la Dakar nu era posibilă fără sponsori. Asta pentru că costurile sunt imense. Costurile participării, cu tot ce include ea se apropie de 500.000 de euro. Doar participarea unui singur mecanic, vital într-o astfel de cursă costă 12.000 de euro. Camionul de asistență, care practic este un service pe roți, costă 15.000 de euro.

Cursa din Maroc, ultima la care au participat a costat nu mai puțin de 41.000 de euro. Doar piesele pentru mașină de care au avut nevoie au costat 11.000 de euro.

Năsăudeanul spune că cel puțin un echipaj de  bistrițeni va termina anul acesta Dakarul. Planul este să meargă împreună și să se ajute cât se poate.

Cursa începe chiar în prima zi din 2022. Promisiunea copilotului lui Mihai Ban, Cheloo a fost că acesta este primul Dakar din următoarele 10.

Emisiunea la care a fost invitat Mihai Ban și Tudor Turdean o puteți urmări mai jos:

Bianca SARA GAVRILĂ
A absolvit Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și are un masterat în Comunicare și Mass-Media, urmat la aceeași facultate. Activează în presă din anul 2011. De-a lungul timpului a colaborat cu mai multe ziare locale și câțiva ani cu o revistă regională de business. Din anul 2013 este corespondent pe Bistrița-Năsăud al ziarului național Adevărul. Colaborarea cu Bistrițeanul.ro a început în anul 2014.

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Bistriteanul TV

Sponsorizate

FOTO – Cu Ciao Bella, frumoasă și sub plapumă: Pijamale satinate, compleuri fine din bumbac, lenjerii ”fierbinți”…

Chiar dacă e rece afară și ai sta doar în casă, sub plapumă, și acolo poți...

PRO COMPRESOARE Bistrița: Soluția pentru curățarea impecabilă a filtrului de particule

Funcționarea mașinilor, mici sau mari, a utilajelor, etc. poate fi afectată de înfundarea filtrului de particule. ...

Sanovil angajează fiziokinetoterapeut, Transmixt caută mecanici și electroniști auto! Locuri de muncă, disponibile în Bistrița

Transmixt Bistrița angajează mecanici și electroniști auto. Sanovil are nevoie de un fiziokinetoterapeut, dar și un inginer întreținere echipamente și economist / inspector resurse umane. Noi locuri de muncă - disponibile în Bistrița: