7.7 C
Bistrița
miercuri, aprilie 24, 2024

EXCLUSIV: Un om de afaceri denunță CARACATIȚA CORUPȚIEI din Primăria Bistrița! CUM se creează o “problemă” și cum se rezolvă…

Despre haosul și mafia din serviciul URBANISM al Primăriei Bistrița s-a vorbit mult, dar nimeni n-a avut curajul să denunțe public ceea ce se întâmplă acolo. Până acum. Un om de afaceri a cedat în fața bătăii de joc în formă continuată la care este supus de ani de zile de funcționarii și conducerea primăriei și dă în vileag toată CARACATIȚA CORUPȚIEI din Primăria Bistrița. Omul speră ca și alți bistrițeni și oameni de afaceri care au trecut sau trec prin situațiile descrise de el să prindă curaj. Și să dea în vileag totul. Pentru că situația a escaladat, iar el a ajuns să plătească cu nervi și bani „pentru normalitate”. 

„Nu am cerut nimic ilegal, repet. Dar m-am săturat! Nu mai pot suporta bătaia lor de joc! Nu se mai termină…” – spune omul, care se pune la dispoziția organelor de anchetă cu documente și dovezi care să ateste ceea ce afirmă. Omul de afaceri ne-a cerut ca în spațiul public să-i păstrăm anonimatul, dar, la cererea organelor de anchetă vom dezvălui identitatea sursei noastre.  

Sătul de șpăgile care i se cer de fiecare dată când are de-a face cu serviciul Urbanism din Primăria Bistrița, bistrițeanul a decis să rupă tăcerea. Vrea să dea în vileag caracatița formată, tolerată și întreținută de ani de zile de cei care conduc instituția, în frunte cu primarul Ovidiu Teodor Crețu – despre care acesta afirmă că este „corupt și șantajabil”. 

Funcționari mai mici sau mai mari, toți sunt prinși într-o caracatiță care blochează eliberarea de documente în mod nejustificat. Totul pentru a crea situații de criză, care se pot rezolva sau amâna până la… gânduri mai bune. Situația a escaladat, iar în funcție de pilele pe care fiecare le are în primărie, documentele pot dispărea din dosare. Imobiliarii se pot faulta între ei, ba chiar pot dispărea dosare cu totul.

Trei poluri de forță decid cine, cum și când primește autorizații de construcții

Pentru că un singur articol nu ar fi suficient pentru a descrie toată „caracatița” din Urbanism, astăzi vom prezenta modul său de funcționare și cum se creează o criză.

Mulți bistrițeni se vor regăsi în situațiile descrise, pe la urechile reporterilor ajungând de-a lungul anilor multe situații similare cu cele relatate, dar prea puțini au avut curajul să denunțe ceea ce se întâmplă. Unii au făcut-o, dar, surpriză, plângerile s-au retras după intervenția primarului Ovidiu Crețu și s-a așezat batista pe țambal. Micii funcționari trebuiau protejați pentru că fiecare știe multe, iar astfel legătura dintre ei s-a țesut strâns prin „legea tăcerii”.

Sursa noastră spune că în Primăria Bistrița sunt trei poluri de forță care decid cine, cum și când primește autorizații de construcții sau orice alt act din zona Urbanismului: primarul Ovidiu Teodor Crețu, arhitectul șef Monica Pop și secretarul Floare Gaftone. În spatele fiecăruia sunt aliniați funcționarii din diversele structuri și birouri cu care fac echipă fiecare.

Personajele care fac parte din „caracatiță” sunt cam aceleași de pe vremea fostului primar Vasile Moldovan. Odată cu trecerea anilor ,„rețelele” s-au format și sudat foarte bine. Și așa se face că – dacă cineva nu se mișcă cu talent – poate aștepta după o autorizație cu anii. În timp ce altcineva, pe filiera potrivită, o poate scoate chiar în câteva zile.

În acest moment s-a ajuns însă ca „echipele” să se faulteze între ele. Devine tot mai complicat să scoți chiar și un banal act, pentru că fiecare s-a învățat să pretindă și să creeze crize. Să ceară încă un document și încă unul, și încă unul, până toată lumea e mulțumită și… sătulă.

CUM se creează o criză?

Cele mai mici probleme sunt la eliberarea certificatului de urbanism. Nu e de mirare, „clienții” trebuie prinși în pânza de paianjen de la Urbanism cu proiectul lor.

Adevăratele probleme încep însă la cererea de eliberare a autorizației de construcție. Odată depus dosarul la Registratură, se intră în circuit. Iar circuitul se tot blochează apoi prin cererea de diverse documente suplimentare. Culmea, mai NICIODATĂ nu se cere în scris, printr-un OPIS, un document oficial, semnat de funcționari, completarea dosarului cu alte documente de care ar fi nevoie pentru respectarea legii.

Totul se desfășoară VERBAL. Așa afli că îți lipsește o hârtie, iar fără ea nu ți se poate elibera mult râvnita „autorizație de construcție”. Cei „cuminți” și darnici pot rezolva ca documentul să ajungă în dosar ocolind Registratura. Iar cei care se fac că nu prind sau nu înțeleg mecanismul iau „pedeapsa”. Sunt trimiși la Registratură, unde termenul de așteptare al unui răspuns se poate prelungi până la 30 de zile.

Și fix atât se prelungește, dacă nu câștigi între timp bunăvoința cui trebuie.

„Crizele” se termină fix când vor funcționarii…

Ai crede că odată depus documentul care ți s-a cerut, gata, vei obține autorizația. Doar ai depus toate actele! Ei, nu stau lucrurile chiar așa în Primăria Bistrița. Între timp, să vezi supriză, mai ai nevoie de un nou document, de care nu ți s-a spus până atunci. Sau care, între timp, a dispărut din dosar.

Și iarăși ai de ales între varianta ocolitoare, fără 30 de zile pe la Registratură, sau “pedeapsa”, pe la Registratură.

„Crizele” pot apărea de câte ori vor funcționarii și se termină fix când vor ei și au căzut cu toții la pace, sunt cu toții mulțumiți. Așa se face că unii obțin autorizația sau orice alt document important în câteva zile. Iar alții pot aștepta și cu anii pentru autorizarea unei construcții absolut legale. Aceasta  respectă toate normele în vigoare. Dar solicitantul nu a înțeles „mecanismul” de autorizare și cum trebuie el uns ca să funcționeze „ceas”. 

Mai mult, funcționarii Primăriei Bistrița au ajuns să își condiționeze semnătura cerând modificări în proiecte după bunul plac… Modificări legate de înălțimi sau culoare. Totul peste proiectul arhitectului care semnează lucrarea sau peste cerința beneficiarului.

Cât de mult contează arhitectul pe care îl alegi…

Cu arhitecții e o altă discuție și o să vă explicăm într-un articol viitor cât de mult contează arhitectul pe care ți-l alegi, în funcție de zona unde construiești. Musai trebuie să fie unul scump, din motive lesne de înțeles, dar care are legăturile și intrările potrivite în Primăria Bistrița. 

Să nu credeți că odată cu obținerea autorizației de construcție, nervii și stresul cu funcționarii Primăriei Bistrița s-au terminat.

Tangoul final se dă atunci când ai nevoie, după ce ai ridicat construcția, de Procesul Verbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor. Și aici termenul se poate prelungi și cu câteva luni, tot prin același mecanism.

Acte peste acte solicitate la fel, doar verbal. Iar odată aduse, se cer altele și altele. Până când ajungi la disperare și ești dispus să faci orice, numai să se termine chinul.

Omul de afaceri susține că mecanismul poate fi ușor demascat de organele de anchetă. Acestea pot verifica felul în care anumite dosare ajung să se depună de mai multe ori la Registratură, fără să iasă oficial niciodată din primărie. Mai mult, omul zice că sunt funcționari de rang înalt din Primăria Bistrița care dețin apartamente în construcții ridicate evident prin încălcarea legii. Iar alții au averi nejustificat de mari prin prisma salariilor de funcționari. Mai mult, copiii lor au devenit proprietari de apartamente în Bistrița, Cluj sau Sibiu. 

„Au ajuns funcționarii din Primăria Bistrița să trăiască mai bine decât oamenii de afaceri pe spatele lor și prin forțarea legii în interesul lor. Lor nu le pasă că în spatele unui om de afaceri sunt angajați care trebuie plătiți, furnizori, clienți care își așteaptă casele. Noi ar trebui să fim un partener pentru Primăria Bistrița! Pentru că plătim sute de milioane pentru autorizări. Plătim statului din vânzarea fiecărui apartament. Este un lanț în spate din care și statul are de câștigat, nu doar noi. Iar noi am ajuns să fim taxați separat de funcționari pentru eliberarea fiecărui act. Nu mai pot accepta și tolera asta. Gata. Mi-a ajuns”, a declarat afaceristul pentru Bistrițeanul.ro.

ARTICOLE SIMILARE

Ultimele Știri

Sponsorizate

Alege calitatea maximă la prețuri atractive! Ofertă specială pentru automobile Škoda

Alege calitatea maximă la prețuri atractive! Ofertă specială* Schimb kit curea distribuție pentru automobile Škoda din 2017-2019 (4+) și automobile Škoda din 2016 sau anterior (7+):

Alege siguranța, fiabilitatea și menținerea valorii pentru automobilul tău. Ofertă specială Revizii Mercedes-Benz:

Alege siguranța, fiabilitatea și menținerea valorii pentru automobilul tău. Ofertă specială Revizii Mercedes-Benz:

Aquabis angajează electrician și consilier juridic, Clinica Sanovil caută fiziokinetoterapeut și asistent medical generalist

Aquabis caută electrician și consilier juridic, iar la Clinica Sanovil este nevoie de fiziokinetoterapeut, asistent medical generalist și specialist marketing. Crama JELNA angajează bucătar, ajutor bucătar și personal curățenie. Noi locuri de muncă sunt disponibile la RCB Electro, Leoni Bistrița și STEWO Năsăud.