1.4 C
Bistrița
marți, februarie 11, 2025

Istoria Turului Frantei

Turul Frantei este cea mai grandioasa competitie de ciclism, organizata in fiecare an in Franta si in tarile dimprejur. Aceasta prestigioasa intrecere care pune la incercare limitele efortului fizic are o istorie de peste un secol. A provocat numeroase scandaluri, intrigi si a aprins pasiuni de-a lungul deceniilor.

Vei gasi in continuare o scurta incursiune in momentele cheie ale ”Marii Bucle”:

Cum a inceput Turul Frantei

Ideea organizarii unei competitii cicliste de amploare i-a apartinut lui Geo Lefevre, seful departamentului de ciclism al unei publicatii sportive franceze.

In 1902 el propune organizarea unei intreceri cicliste derulate pe parcursul a 6 zile care sa acopere teritoriul Frantei.

La acea vreme era ceva comun sa fie organizate curse cicliste pe distante mari pentru a se comercializa ziare, doar ca niciodata nu se organizase o cursa atat de lunga precum propunea Lefevre.

Initial, primul tur era programat in 1903, cuprinzand 5 etape intre 31 mai si 5 iulie. Startul se dadea din capitala Frantei, iar finish-urile erau programate pentru Lyon, Marseille, Bordeaux si Nantes, cu ultima etapa cu finish tot la Paris.

Etapele urmau sa se desfasoare inclusiv noaptea, cu finish a doua zi. S-au inscris numai 15 concurenti si evident ca s-a trisat.

Al doilea Tur al Frantei

Dupa ce s-a terminat primul tur, s-a decis organizarea unei noi competitii. Evident ca s-a trisat si aceasta a doua oara, ciclistii luand masini pe timpul noptii, scurtand distantele etc.

La finish-uri, ciclistii erau chiar loviti de catre fanii adversarilor lor, deci totul a fost un fiasco. Arbitajul si monitorizarea pe timpul derularii cursei erau primitive, deoarece nu existau sisteme moderne, iar comisarii cursei erau in degringolada totala.

Inceputurile curselor cu regulament in Turul Frantei

Din 1906 s-a stabilit un regulament mult mai clar, iar cursa a fost impartita pe mai multe etape zilnice. Dupa fiecare etapa se stabiliea un timp intermediar si se acordau si puncte.

Incepand cu anul 1936 se derulau chiar si 3 etape pe zi, ceea ce reprezenta un factor epuizant pentru rutieri.

La doar un an distanta au fost introduse primele biciclete cu mai multe viteze in Turul Frantei, o competitie pe care astazi poti plasa predictii la casele de pariuri online precum NetBet, iar in acest sens poti profita chiar si de un bonus fara depunere oferit de NetBet.

Revolutia Franceza” din ciclism in anii 60

Anii 60 au fost extrem de tulburi pentru ciclism. Mai intai, trebuie sa amintim de scandalurile provocate de sponsorii comerciali, nemultumiti ca rutierii poarta tricouri in culorile echipelor nationale si au doar o mica banda pe spate cu numele sponsorului.

Companiile care sponsorizau echipele isi doreau exact opusul si finalmente au obtinut ceea ce au vrut.

Au inceput apoi scandalurile cu testele anti-doping, iar in 1966 chiar ciclistii au intrat in greva, nemultumiti de aceste teste.

In plin scandal al dopajului in ciclism, in anii 60, care a culminat cu decesul rutierului Tom Simpson, UCI a intervenit si a limitat distanta etapelor din Turul Frantei si totodata a stabilit zile de repaus.

Lucruri interesante petrecute in Turul Frantei

  • In 1999 pompierii au intrerupt cursa, ei manifestand si aruncand cu diverse obiecte pe asfalt.
  • In 2007 Astana s-a retras cu toata echipa din Turul Frantei dupa ce unul din ciclisti a fost prins dopat.
  • In 1991 echipa PDM s-a retras din competitie dupa ce toti ciclistii s-au imbolnavit suspect, pe rand.
  • In 1990 a avut loc o blocada cauzata de greva agricultorilor, dar comisarii au deviat imediat traseul cursei din acea etapa.
  • Lance Armstrong, cel mai titrat ciclist, de 7 ori campion in Marea Bucla, a ramas fara toate cele 7 titluri dupa ce a recunoscut singur ca s-a dopat.

Cei mai titrati ciclisti din istorie

  • Eddt Merckx – a castigat de 5 ori Turul Frantei si Giro, a fost campion mondial de 3 ori si are si un trofeu in Vuelta. Pe langa asta, mai este si campion in fiecare cursa clasica de cel putin 2 ori
  • Bernard Hinault – este primul rutier din istorie care a terminat fie pe locul 1, fie pe 2 in toate editiile ale Turului Frantei la care a luat startul
  • Lance Armstrong – este singurul ciclist care a reusit sa castige 7 trofee la rand in Turul Frantei. Din pacate pentru el, a ramas fara aceste victorii dupa ce a recunoscut ca s-a dopat si titlurile i-au fost anulate
  • Alberto Contador – unul dintre cei 6 rutieri care au in palmares si Turul Frantei si Giro si Vuelta. Este un rutier contemporan, retragandu-se din activitate in 2017

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

STEWO Năsăud angajează asistent manager și controlor calitate. Depozitul AnnaFiori caută grădinar calificat

Depozitul de Flori AnnaFiori.ro Sărata angajează grădinar CALIFICAT pentru perioada 1 martie – 1 noiembrie. STEWO Năsăud are nevoie de un Asistent manager și un Controlor Calitate. NOI locuri de muncă sunt disponibile la Restaurant Arena by Casa EMA, Clinica SANOVIL Bistrița și Fan Courier:

18GYM deschide o sală de fitness ultra-modernă în Bistrița, în OK Shopping Center 

O experiență premium la prețuri accesibile, într-un mall nou și modern: 18GYM, lider național în industria fitness-ului, aduce un nou standard de performanță și calitate în Bistrița, odată cu deschiderea unei săli de fitness ultra-moderne în OK Shopping Center – cel mai nou mall din oraș.

Stil german, prețuri românești, montaj gratuit: Mobila Outlet Romania! EXTRA discount, pentru cititorii Bistrițeanul.ro, în luna februarie

Depozitul Mobila Outlet Romania vă oferă un super discount, la mobila nouă, sigilată, la prețuri incredibile. Dressing-uri și dulapuri de până la 500 cm, canapele și colțare, paturi, seturi de dormitor, seturi de living, bucătării complet utilate, decorațiuni și piese din lemn masiv unice, în Gherla (Cluj), pe DN1C 22,