Sculptorul Mircea Mocanu expune, în aceste zile, la Muzeul Județean din Bistrița, câteva spectaculoase creații și portrete în bronz – dar și două figuri din celebra fotografie cu George Coșbuc și Caragiale – pe care sperăm să le vedem expuse, curând, pe pietonalul Liviu Rebreanu.
Mircea Mocanu a absolvit Liceul de Artă din Constanța în 1974. În 1982 a absolvit Universitatea de Arte Plastice „George Enescu” din Iași, Secția Sculptură, Design specializat, Restaurare. Se practica, pe atunci, repartizarea absolvenților în diverse orașe unde era nevoie de profesia lor. Mircea Mocanu ar fi putut să aleagă posturi la Cernavodă, Bușteni sau Bistrița. A ales Bistrița și nu a regretat.
„Mi-a plăcut Bistrița. Era un oraș medieval fermecător. Țin minte că în primele zile, era la Bistrița o ceață încât de la Sugălete, nu se vedea deloc Biserica Evanghelică… Era o ceață atât de densă, în care descopereai tot felul de figuri…”, ne-a povestit Mircea Mocanu.

Sculptorul ne-a povestit și despre anii de școală din comunism, mărturisind că nu a cochetat cu ideea de a face artă în occident. „Este foarte greu ca artist să te integrezi într-o cultură diferită. Gândești altfel decât ei. Sunt culturi diferite și oameni care au trăit în epoci diferite.
Eu am făcut școala și facultatea în comunism. Degeaba zic că sunt foarte deschis, pentru că rămășițe ale sistemului sunt fixate în subconștient și acolo rămân… Abia generația de acum poate se va desprinde de trecut. Însă, din păcate, netrăind atunci, nu-și dau seama că e foarte periculos și nu îl bagă în seamă…
Arta este angajată în contemporaneitate, vrând – nevrând. Aici trăiești, astea sunt ideile care circulă. În comunism existau anumite opreșiști, dar în general noi aveam lumea noastră, eram fericiți, ne vedeam de sculpturile noastre. Iar la Bistrița noi am avut parte de o libertate destul de mare…”, a mai povestit Mircea Mocanu.
Artiștii nu ar trebui să mintă, consideră sculptorul Mircea Mocanu. „Este acum un trend cu minciuna care apare în artă – o așa-zisă manea în arta contemporană… Trec pe lângă expoziții, mă uit prin vitrină și îmi dau seama că nu am ce vedea acolo. Artistul nu cunoaște alfabetul din capul locului…
Arta este totuși o formă de a te ridica și evolua spiritual. Sunt niște reguli care trebuie respectate. În perioada comunistă, când un artist accepta să facă lucrări cu Elena și Nicolae Ceaușescu, vorbeam de prostituție artistică. Era echivalentul manelelor de astăzi. Din păcate, există multă manea și arta contemporană…”, a comentat Mircea Mocanu.
Sculptorul s-a referit și la cultura stradală care poate fi difuzată prin intermediul statuilor. Alături de statui ar putea fi amaplasat și câte un cod QR care să dezvăluie localnicilor semnificația și istoria statuii. „Este un tip de educație culturală făcută în stradă, o comandă socială, în fond. Cineva trebuie să-și asume și acest fel de sculptură care ridică nivelul de cultură al comunității”, consideră Mircea Mocanu.
Mircea Mocanu a fost profesor la Liceul de Arte „Corneliu Baba” Bistrița unde a inspirat generații de tineri artiști. Le-a transmis nu doar tehnica, ci și respectul pentru muncă, disciplină și demnitatea actului de creație.
Între lucrările care pot fi admirate la Bistrița se află bustul „Avram Iancu”, Statuia „Petru Rareș”, bustul „Mihai Eminescu” – parte a proiectului educațional Nicio școală fără Eminescu, bustul „Alexandru Ioan Cuza” sau Monumentul „Exodul Sașilor” – amplasat în apropierea Căminului pentru persoane vârstnice de pe Dogarilor. Zilele trecute, Mircea Mocanu a fost distins cu titlul de Cetățean de Onoare al județului Bistrița-Năsăud.













