10.4 C
Bistrița
vineri, martie 29, 2024

Cristina Iurişniţi (USR): Când vom avea o Românie educată?! Propunem desfiinţarea ISJ, structură retrogradă şi excesiv politizată

„Educația nu are culoare politică, dar trebuie să venim cu propuneri curajoase”, susţine deputatul USR Cristina Iurişniţi. Una dintre aceste propuneri este desființarea ISJ – urilor – care reprezintă o „structură anacronică și retrogradă, politizată excesiv în ultimii ani și care nu aduce o ameliorare sau o valoare adăugată în sistemul educațional”.

În această săptămână, producători locali, elevi, profesori şi asociaţii, alături de reprezentanţi ai administraţiei locale şi județene reprezintă Bistriţa şi România la Besançon – în cadrul unui amplu proiect pus la punct de Cristina Iurişniţi, deputatul USR care încearcă astfel să promoveze identitatea istorică şi culturală locală. Este vorba despre Proiectul bilateral Centenar – Bistrița 100 Besançon – Portret în oglindă.

Deputatul USR Cristina Iurişniţi susţine că procentul de 6 % din PIB pentru educaţie trebuie respectat, așa cum prevede Legea Educației nr. 1 / 2011: „Avem nevoie ca de aer de școli dotate și echipate la standarde europene pentru copiii de azi și de mâine. În Bistrița-Năsăud încă avem 40 de școli cu grupurile sanitare în curte. Primarii ar trebui să fie obligați prin lege să aloce banii necesari pentru dotarea și modernizarea școlilor. Nu putem sta nepăsători ca ei să își bată joc de copiii noștri!”, afirmă Cristina Iurişniţi.

Deputatul USR atrage totodată atenţia că în Bistrița-Năsăud, există 2640 de copii cu un părinte sau cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate, conform datelor primite de la Direcţia de Protecţie a Copilului (DGASPC Bistriţa-Năsăud): „Este o dramă care trebuie să ne preocupe și care trebuie să înceteze!”, susţine deputatul.

Pe lângă această prioritate națională, USR lucrează la o strategie în Educație pentru orizontul 2020!  Iată mai jos câteva din propunerile USR:

Desființarea ISJ – urilor

Acestea reprezintă o structură anacronică și retrogradă, politizată excesiv în ultimii ani și care nu aduce o ameliorare sau o valoare adăugată  în sistemul educațional. Se propune şi desființarea CCD-urilor (Casa Corpului Didactic) și a CJRAE (Centrele județene de asistență educațională) – entități ale căror atribuții trebuie eficientizate. Ele vor putea fi cu succes înlocuite de Centre Regionale de Resurse didactice și pedagogice, unde echipe de specialiști angajați pe bază de concurs, vor coordona persoane resursă din școli, metodiști, psihologi școlari, profesori mentori. Rolul lor va fi de consiliere, furnizori de programe de formare continuă și de atragere de finanțare pentru proiecte de dezvoltare profesională.

ARACIP- ul va fi o structură de audit extern, formată din specialiști,  independentă de Ministerul Educației Naționale și NU subordonată acestuia, pentru o evaluare obiectivă a eficienței activității didactice din școli. Mai rămâne titularizarea, care fiind un  filtru de intrare în sistemul educațional și garantând un anumit standard calitativ valoric poate,  merită o atenție specială în evaluarea menținerii sau a eliminării acesteia.

În Educație, trebuie să luăm în calcul parteneriatul elev-profesor-părinte-comunitate, stabilitatea echipei profesorale, dezvoltarea profesională a acesteia și implicit a calității educației, dar și implicarea părinților.

Avem nevoie de profesori competenți

În propunerile USR există și respectarea Masterului didactic în formarea inițială şi revenirea la un an de practică pedagogică într-un parteneriat școli-universități.

Examenul național de intrare în învățământ nu îți garantează și postul. Aici intervine rolul directorilor și al Consiliului de administrație al școlii.

Școala are nevoie de legi stabile și profesori angajați în baza unui concurs. Evaluarea lor de etapă ține de director prin instrumente de evaluare specifice:

cifrele clare de la Evaluarea Națională și Bacalaureat,  fișa de evaluare a profesorilor la fiecare final de an școlar care se validează de către Consiliul de administrație. La 4 sau 5 ani profesorii vor fi revalidați pe post în urma evaluării Consiliului de administrație al școlii.

Schimbările propuse sunt pentru descentralizare, renunțarea la ISJ – uri și înființarea unor Centre Regionale de resurse didactice care să organizeze perfecționări pentru profesori în urma unor analize de nevoi, să atragă finanțare, să ofere consiliere și îndrumare prin inspecția școlară. Directorii și Consiliul de administrație să fie responsabilizat pentru resursa umană pe care o angajează în școală, în funcție de profilul școlii.

Formarea continuă trebuie să fie o prioritate! 

În Bistrița-Năsăud, conform răspunsului pe care l-am solicitat ISJBN nr. 7946/12.10.2018, în anul școlar curent avem un număr de 49 cadre didactice fără studii corespunzătoare postului. La nivel național, 4500 de cadre didactice necalificate predau copiiilor nostri în prezent.

Perfecționarea profesorilor sau reconversia profesională trebuie să fie gratuită, în specialitate și tehnici moderne de predare-învățare-evaluare, pedagogie și digitalizare.

Evident, conform agendei europene 2030, formarea cadrelor didactice va fi pe tot parcursul vieții.

Ne dorim școli moderne, un învățământ de calitate, echitabil și performant pentru copiii noștri, cu o masă caldă în școli modern echipate, fără grupuri sanitare în curte, ca acum 100 de ani. Merităm cu toții să construim o Românie europeană din care să nu ne mai dorim să emigrăm!”, concluzionează deputat prof. Cristina Iurişniţi, membru în Comisia de învățământ, președinta Comisiei pentru egalitate de șanse şi membru în Delegația parlamentară a Francofoniei.

ARTICOLE SIMILARE

Ultimele Știri

Sponsorizate

MATEROM: Dacă e primăvară, e timpul pentru o verificare tehnică de sezon

E acel moment al anului când autovehiculul tău Mercedes-Benz are nevoie de o verificare tehnică de primăvară. Alege întotdeauna un Centru de Service Autorizat Mercedes-Benz, pentru a beneficia de cele mai bune servicii auto!

MATEROM caută reprezentant vânzări Bistrița

Materom angajează Reprezentant vânzări Bistrița-Năsăud. Postul este disponibil în Bistrița. Se oferă venituri financiare motivante + bonus in functie de performanțe, mașină de serviciu, laptop, telefon, contract perioadă nedeterminată. 

5 motive pentru a îți lua un colțar de bucătărie

Colțarele sunt o categorie de piese de mobilier extrem de practice și de confortabile, în același timp. În cazul în care te-ai gândit să cumperi un colțar pentru bucătărie, dar nu ești încă hotărât dacă este sau nu o idee bună, te ajutăm să îți clarifici această întrebare în materialul de față.