7 C
Bistrița
duminică, decembrie 4, 2022

Aproape 1.000 de copii din Bistrița au învățat la Palatul Copiilor să aibă încredere în sine. Profesorii de aici, îngrijorați de propunerile Ministerului Educației

Profesorii de la Palatul Copiilor din Bistrița – ca și cei din întreaga țară, de altfel – sunt îngrijorați în legătură cu propunerile lansate recent de Ministerul Educației. Acesta propunea descentralizarea palatelor / cluburilor copiilor din întreaga țară și trecerea lor în subordinea primăriilor.

Profesorii de la Palatul Copiilor Bistrița consideră că activitățile le sunt puse în pericol. 

Odată cu trecerea Palatelor și Cluburilor Copiilor sau a Cluburilor Sportiv Școlare sub administrarea Consiliilor Locale din primării educația non-formală este de asemenea în pericol de dispariție. Și asta pentru că foarte multe dintre primăriile din țară nu au puterea financiară necesară finanțării unor activități non-formale.

Mai mult, profesorii consideră că se urmărește scoaterea din sistemul educațional a personalului didactic. Profesorii de la Palatele / Cluburile Copiilor s-ar trezi transformați într-un fel de funcționari publici. Deși au participat la concursuri de titularizare, grade didactice și cursuri de perfecționare.

Mai multe detalii despre acest subiect – AICI.

În acest sens, la nivel național s-a inițiat și o petiție online, semnată deja de aproape 20.000 de persoane. 

La Bistrița, 10 profesori se ocupă de cele 10 cercuri de activități care au atras la Palatul Copiilor în anul școlar precedent aproape 1000 de elevi din Bistrița.

Ca să ne verificăm într-un fel eficiența, am lansat în iunie un chestionar. Am aflat foarte multe lucruri din răspunsuri. Pe unele le știam, iar răspunsurile nu au făcut decât să le confirme. Altele s-au dovedit complet noi. Și vom ține cont de ele”, a explicat profesoara Diana Cristina Morar, pentru Bistrițeanul.ro.

54% dintre elevii care frecventează Palatul Copiilor provin din ciclul primar. Urmează cei din ciclul gimnazial, iar apoi cei din ciclul preșcolar și liceal – în proporții egale: 9,7%.

Avem copii care vin la Palatul Copiilor încă de când erau la grădiniță. Iar acum au ajuns la liceu și vin în continuare la Palat.

Le-a plăcut cel mai mult că activitățile noastre seamănă cu cele de la școală – dar sunt mai distractive și mai interesante. Se face multă practică.

Le-au plăcut foarte mult și expozițiile, spectacolele, prezența în alte locații, lansările de carte.

Cei care ne-au răspuns la întrebări, au recunoscut că activitățile de la Palatul Copiilor îi ajută la abilități, dar și că îi ajută la dezvoltarea personală.

Activitățile de aici i-au ajutat foarte mult să comunice, să-și facă noi prieteni, în afara celor de la școală sau de acasă. Ceea ce m-a impresionat, totodată, a fost că elevii ne-au transmis că la Palatul Copiilor au învățat să aibă încredere în ei.

Fiind mai puțini copii într-o grupă, cred că aici prind mai mult curaj. M-am bucurat să aflu așa ceva. Practic acesta este scopul activităților de la Palatul Copiilor. Să-i ajute pe copii să se dezvolte personal și să-și dezvolte abilitățile”, a mai explicat profesoara Diana Cristina Morar pentru Bistrițeanul.ro.

În contextul în care rolul Palatelor Copiilor este vital în dezvoltarea copiilor, nu ne rămâne decât să sperăm că autoritățile vor studia cu atenție Replica comună a Palatelor Copiilor din întreaga țară:  

Palatele și cluburile elevilor vor fi date în grija consiliilor locale. Dascălii din aceste instituții își vor pierde statutul de profesor.

Notă cu privire la postarea din presă a ministrului Sorin Câmpeanu, din 18.07.2022, cu titlul: „Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează!”

În postarea pe Facebook a domnului ministru Sorin Câmpeanu se precizează că Palatele și Cluburile Copiilor nu se desființează, ci ele vor fi  subordonate consiliilor locale la intrarea în vigoare (2025) a proiectului de lege propus de Ministerul Educației. 

Readucem aminte faptul că primăriile și consiliile locale sunt instituții de administrație publică care nu au ca scop principal și nici specialiști în educația formală sau nonformală. Pornind de la această premisă, nu considerăm oportun faptul că Palatele și Cluburile Copiilor vor fi trecute în subordinea acestora, în timp ce creșele, de exemplu, au fost preluate de Ministerul Educației, în acest an.

De asemenea, observăm că cea mai mare parte a textului publicat de ministrul educației se referă la actualul statut al cadrului didactic din Palate și cluburi, care are, momentan, toate drepturile, asemenea celui din învățământul formal. Dar acest statut este valabil doar până la intrarea în vigoare a proiectului de lege propus de Ministerul Educației, din 2025, conform proiectului de lege.

Titlul IV,  Art. 215

(9) Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

Aceste precizări ale ministrului nu fac decât să dezinformeze opinia publică. Da, profesorii din aceste instituții care se ocupă cu educația nonformală își vor păstra statutul de profesor atât timp cât se vor transfera în învățământul formal, adică vor fi nevoiți să plece de pe aceste posturi didactice, pentru care au susținut examene întocmai celor din învățământul formal.

Această condiționare este o constrângere a actului educațional, existând mai multe riscuri:

1. profesorii din Palatele și Cluburile Copiilor să migreze înspre învățământul formal, caz în care aceste instituții își vor pierde calitatea de instituții educaționale,

2., cei care vor rămâne pierd statutul de profesor și toate examenele/gradele susținute și

3., în instituțiile de educație nonformală, Palate și Cluburi ale copiilor, se creează premisa accesului unor persoane necalificate la actul de predare.

Propunerile Ministerului Educației pe partea de educație nonformală, în cadrul proiectului de lege România Educată, nu sunt conforme cu titlul proiectului de lege. Mai mult, îl contrazic. Inadvertențele acestui proiect de lege indică faptul că la alcătuire sa nu au fost consultați și reprezentanți ai Palatelor și Cluburilor Copiilor din țară, și nici nu s-a făcut un studiu de impact asupra actului educativ. Considerăm că măsurile coercitive la adresa profesorilor din aceste instituții de educație nonformală subminează statutul acestora și vor avea repercusiuni în timp asupra educației și a viitoarelor generații de elevi.

Prin încălcarea drepturilor profesorilor, câștigate prin concurs, se încalcă drepturile copiilor și adolescenților la educație.

Prin frecventarea cursurilor acestor instituții, elevii au șansa de a se descoperi și a se dezvolta armonios, de a face performanță, de a petrece timp liber într-un mediu educațional controlat. Prin descentralizare, aceste instituții vor dispărea: prin migrarea personalului, prin lipsa standardului de calitate și, odată cu ele, va dispărea șansa copiilor cu posibilități materiale reduse la educație extrașcolară/nonformală.

În concluzie, declarațiile recente din presă sunt asemenea replicilor unui personaj cunoscut din opera lui Caragiale: „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”. Cu alte cuvinte, Palatele și Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există.

Profesorii de la Palatele și Cluburile Copiilor din România educată

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Bistriteanul TV

Sponsorizate

BETAK angajează agent vânzări și gestionar, Cibela are nevoie de personal pentru curățenie

Se fac angajări la Cibela, Betak și Italtextil Sărata, care are nevoie de secretar administrativ, dar...

Dă personalitate casei tale, cu perdelele ArYaS. Cel mai nou showroom din oraș asigură inclusiv măsurătorile și montarea

Dacă ochii sunt oglinda sufletului, cu siguranță ferestrele sunt oglinda casei. Un motiv în plus ca...

MATEROM Automotive Bistrița: Treci prin iarnă fără griji!

Venirea iernii este o certitudine, așa că asigură-te că autoturismul tău este pregătit. Verifică-i frânele, farurile...